Monday, December 3, 2007

Okejinlägg?

Nu har jag funderat så länge att jag nog måste tycka till om Operation Kvinnofrids satsning okejsex.nu. Jag har haft jättesvårt att bestämma mig för vad jag tycker.

Angeläget ämne, absolut. Och smart drag att göra en riktigt informationstung sajt istället för att förlita sig på bortskänkt mediautrymme för att berätta något. Bra att lyfta fram kända personer och låta dem ta ställning. Och PR-arbetet förtjänar en guldstjärna (första artiklarna kom redan innan sajten låg uppe, till min och andra nyfiknas besvikelse).

Men vad i hela friden är det för konstig människosyn som lyfts fram? Ärligt talat skulle sajten passa rätt bra på min brors livslånga projektlista 1000 problem du inte visste att du hade. Det är väl inte svårt att fatta om nån vill ha sex eller inte? Jag tycker att det resonemanget förringar problemet med sexuellt våld och stärker positionen för de puckon till gärningsmän som hela tiden hävdar att de inte fattade att den andra inte ville.

Ett annat problem är den något medeltida könsuppdelningen. Jag får en skarp känsla av att effekten på unga tjejer blir lik den som artiklar om dödsjuka anorektiker har på folk med ätstörningar. Det blir omvänt. När man säger en miljon gånger att det är okej att säga nej (vilket är en självklarhet), bankar man egentligen bara in någon sorts tvivel på att det skulle vara så. För annars skulle man väl inte behöva säga den självklarheten som om det vore värsta stora grejen?

Jag vet att det nästan bara är killar som våldtar. Men att göra en hel kampanj som utgår ifrån att tjejer inte vill ha sex men har världens problem med att säga nej, stärker väl knappast någons självförtroende. Kan jag tycka.

No comments: