Friday, December 21, 2007

Dags att börja avrunda

Idag är min sista arbetsdag för det här året. De sista timmarna tänkte jag ägna åt att städa skrivbordet (kul), tidrapportera (ännu mer kul) och fundera över det gångna året. Därför sammanställer jag två listor. En yrkesmässig och en personlig. Vi börjar med

Det vi (kanske) minns av Reklamåret 2007


Årets kampanj: Doves Campaign for real beauty och Whopper Freakout. Två väldigt olika men helt nyskapande kampanjer. Jag är trött på Dove nu, men kommer säkert sitta och referera till den om 20 år när jag är branschguru och blir intervjuad om när brytpunkten kom för den nya reklamen. Whopper älskar jag just nu. Och kommer fortsätta göra ett bra tag till. Att få sina egna kunder att stå och skrika "I fucking hate McDonald's". Magi.

Bubblare: Svenskt Näringsliv julsagor.

Årets varumärke: Method är städprodukterna som väcker ett enormt habegär hos alla som ser dem. Städprodukter!

Bubblare: Ica-Stig. Nu större än varumärket han gör reklam för. Advertising equity in action.


Årets mest överskattade: Konsumenters egna reklamfilmer. Extremt underlig tolkning av begreppet användarskapat innehåll.

Årets minst överskattade: Företag som gör en insats för en bättre värld. Nej, det är inte cyniskt. Det är nödvändigt.

Årets buzzword: Utifrån och in-perspektivet.

Årets plannergrej: APG Sweden.

Årets kreatörsgrej: Episk reklamfilm (att göra eller att håna, beroende på vilken byrå man jobbar på)

Projektledargrej: Keynote.

Årets byråfest: Måste ändå säga Garbergs 20-årsfest.

Bubblare: Forsmans efterfest på Guldägget.


Årets kundjulklapp: Något välgörenhetsmässigt. Eller 16 kilo skumtomtar.

Årets konsensus: Vi tror inte på reklamidéer, vi tror på idéer man kan göra reklam på.

No comments: