Friday, December 14, 2007

En helt vanlig reklamkampanj




Tänk att följande scenario skulle inträffa:

Ett av Europas största flygbolag bestämmer sig för att samla in pengar till en välgörenhetsorganisation (som hjälper fattiga barn). Hur ska då detta gå till? Jo, tänker flygbolaget, vi tar några av våra flygvärdinnor och klär av dom och oljar in dom och häller skum och skit på dom. Och så gör vi en kalender av det hela som vi säljer för fem pund.

Jag skulle tycka att det var mycket underligt. Men så som många underliga saker, så inträffar denna underliga sak just nu. År 2007. I Europa. Kolla in Ryanairs smakfulla kalender för 2008 här.

Fast det underligaste av allt är kanske inte att typ 20-åriga tjejer som jobbar under skitförhållanden i sunkiga flygplan väljer att vika ut sig, eller att några hjärnsläppta chefer väljer att exploatera sin personal på det här sättet. Allra konstigtast är Ryansairs nordeuropachef, Wilhelm Hamilton, när han försvarar kampanjen i Dagens Media. Syftet med kampanjen är nämligen enligt honom att Ryanair kämpar för kvinnors rätt att klä av sig.

Det här känns lite som ännu ett ämne för projektet 1000 problem du inte visste att du hade. Herregud, är kvinnors rätt att klä av sig hotad?! Gör något, fort! Porrbranschen verkar inte klara av det, in med det tunga artilleriet. Det är så skönt att något stort företag äntligen tar sitt ansvar. Jag skulle nog säga att det här problemet är bra mycket viktigare än typ klimathot, mobbning, kvinnomisshandel och annat skit som företag väljer att satsa pengar på. Faktiskt.

Gud vad jag hade föredragit om han hade sagt något i stil med "Vi på Ryanair har en oanad resurs i våra superunga och underbetalda flyvärdinnor. Det vill vi utnyttja för att tjäna ännu mer pengar. Mera. Mera! MERA!"

Ärlighet varar längst.

1 comment:

Anonymous said...

Hahaha, ja du det hade faktiskt kännts som en bättre, roligare och till och med smartare motivering...

Blir det Åre i helgerna?

/Peter