Monday, December 10, 2007

Att få fiendena arga och vännerna att skämmas.

Det händer att man slår upp sidan 3 i tidningen på morgonen och känner hur frukosten man just började tugga i sig håller på att vända upp. I morse var en sån dag. Jag blev konfronterad med Svenskt Näringslivs julkampanj över en ostmacka. Jag kanske aldrig mer blir mig lik.

Kampanjen består av tre annonser. Värm upp mer den här. Känn irritationen stiga i kroppen. Fortsätt med den här. Fundera över om Svenskt Näringsliv är en av världens mest osympatiska organisationer, kanske i nivå med herrklubben Sällskapet. Läs den här och få det bekräftat.

För det första; varför talar de till mig som om jag vore en treåring med ADHD? För det andra; är det möjligt att en organisation som vill företagares bästa på allvar kan gå ut och kampanja på att man är en ond människa om man handlar för lite?

Med rätt tonalitet hade man kanske kunnat ge alla pretentiösa "vi ska inte överkonsumera, du får en meningslös potatisskalare i julklapp"-människor en känga. Som det låter nu blir det bara bedrövligt. För att inte tala om tajmingen. Ingen orkar vara politisk i december. Paja inte mitt lussebulleglufsande genom att få mig att känna mig som en idiot för att jag är för fritt företagande. För det är kanske det värsta av allt. Jag håller ju oftast med Svenskt Näringsliv i grund och botten. Fast nu kommer jag aldrig kunna säga det igen utan att framstå som ett riktigt kapitalistsvin. Tack för den. Vem är skyldig till det här?

6 comments:

Anonymous said...

Exakt! Vi gjorde tydligen samma sak imorse - härligt att läsa :)
http://www.jmw.se/2007/12/10/befriad-zon-svenskt-naringsliv-bakar-pepparkakor-och-gor-bort-sig-totalt/

Anonymous said...

Håller med dig Nina, reagerade i går när jag läste helsidan i City på tuben.

Det känns som någon förvirrad MUFare skrivit...

Insikt: Svenskt Näringsliv behöver en byrå - nu! (alternativt en lobotomi)

/Peter

Nina said...

Fantastisk rubrik ni har satt!

Anonymous said...

Haha, jag såg nu att det står bredvid texterna på deras hemsida:

Kontaktperson: Tove Lifvendahl - nämen ser man på en gammal MUFare...

Såg du repliken på:

http://www.saganom.st/

/Peter

Nina said...

Ja, såg det. Och Lifvendahls bedrövliga replik i DM. Oj oj.

deeped said...

Det är som om SN och Tove inte insett att kritiken kommer blixtsnabbt idag. Jag säger som Zachrisson: jag hoppas inte Mattson har något med saken att göra...