Thursday, September 13, 2007

Irritationsmoment

Så dumt att man spaknar: Resumé konstaterar att coola varumärken inte byggs med marknadsföring. Jag får olustkänslor på gränsen till panik när vår viktigaste branschtidning visar att de har så i i bövelen dålig koll på det område de bevakar. För att undvika kommande olustkänslor kommer här sju budord som jag tänker skicka till Resumés redaktion med vänliga hälsningar.

1. Du skall icke tro att reklam och marknadsföring är samma sak.
2. Du skall veta att ett varumärke som inte marknadsför sig alls inte kan nämnas i en tidningartikel, ty det finns inte.
3. Du skall icke felcitera dina källor, på det att de må framstå som helt puckade.
4. Du skall däremot läsa tidningar, böcker och bloggar skrivna av sådana som faktiskt kan något om marknadsföring.
5. Du skall icke dumbita den hand som föder dig, med andra ord regelmässigt dra slutsatsen att reklam är dåligt i alla sammanhang.
6. Du skall icke hänga ut människor som mutkolvar då de bevisligen är oskyldiga.
7. Du skall icke dra förhastade slutsatser. Hela tiden.

6 comments:

Dan said...

Amen.

Och...lyyycka till (dvs kanske är det läge att omkalibrera dina förväntningar på Resumé?)

Anonymous said...

Har inte läst artikeln än, men hajade till på följande av dina budord:

5. Du skall icke dumbita den hand som föder dig, med andra ord regelmässigt dra slutsatsen att reklam är dåligt i alla sammanhang.

Du är inte för oberoende journalistik? Inte vill du väl att Resumé ska anpassa sin analys och nyhetsrapportering för att vara mer kommersiellt gångbar mot branschen? Resumé är redan väldigt korrupt, men inte ska väl Fox-andan in?

Nina said...

Dan: Jag har en positiv syn på mänskligheten och vill inte tro att ens Resumés redaktion är helt hopplös. Men jag är å andra sidan fortfarande ung och oförstörd.

Peter: Jo, jag är för oberoende journalistik. Det jag menar med att dumbita är att ständigt dra slutsatsen att reklam/reklambranschen är på väg åt helvete, även när det är ogrundat. Det blir så konstigt då. Oberoende tycker jag bara att det blir om man har någolunda torrt på fötterna i sina resonemang. Annars är det snarare felberoende journalistik.

Dan said...

Nina: stay young, stay foolish.

Anonymous said...

R imponerar sällan. Får vi de branschtidningar vi förtjänar, funderar jag. DM sköter sig en smula bättre, men har väl inte ens hälften så många läsare. Hmm...

Anonymous said...

Hej igen,

Har nu läst artikeln och hålle rmed om att den var osedvanligt korkad och oinitierad. Att en journalist som ska bevaka branschen inte ser produktplacering som marknadsföring är ju skrämmande.

Men det var ju just "dumbita den hand som föder dig" som jag hajade till på. För även om Resumé är ett skämt rent publicistiskt så borde de väl ändå ha en ambition att försöka leka riktiga journalister med.

Ha det så bra plannervänner!

/Peter