Thursday, September 13, 2007

De Facto

Ibland resoneras det kring vilken påverkan reklamen har på människors självbild och allmäna hälsa. Man brukar då prata om de perfekta människor som porträtteras i reklamen, vilket gör att vanliga människor känner sig mindervärdiga.

Men (tänkte jag idag), är det verkligen så? Är inte de allra flesta människor som porträtteras i reklam väldigt, väldigt vanliga? Ta topplistan i Månadens Film, till exempel.

1. SJ, Heroes. Vanliga människor.
2. Kalles färskost. Vanliga människor.
3. Glocalnet. Vanliga människor.
4. Telenor. Vanliga människor (som är kopior av kändisar)
5. SBAB. Vanliga människor.
6. Sluta röka/Apoteket. Vanliga människor.
7. Telia. Vanliga människor.
8. Riksgälden. Ej sett, men skulle gissa på vanliga människor.
9. Volvo V70. Vanliga människor, tom bögar!
10. Skoda. Ej sett.

Se där. Tio reklamfilmer och inte en enda perfekt människa. Nej, ärligt talat står väl mode- och skönhetsbranschen för det mesta av den biten, och det är inte så vansinnigt stor del av all reklam som görs.

Det är alltid lika intressant att diskutera vedertagna sanningar och common sense. Snart i en blogg nära dig: Den ökande reklamtröttheten.

No comments: