Tuesday, November 24, 2009

Vad tusan gör vi nu?

Vi har alltså fått en ny ordförande i Komm. En enig styrelse har tydligen kommit fram till beslutet, så jag hoppas att Ulf Strömqvist inte tar det personligen när jag säger: Vad fan tänkte ni på?

Reklam/kommunikationsbranschen är mitt i brinnande lågkonjunktur. På varje byrå med självaktning jobbar folk som illrar för att hitta sig själva i allt det nya. Alla jag har druckit en kopp kaffe med det senaste året har haft samma tankar och diskuterat samma saker. Byråerna måste förändras. Vi måste professionaliseras. Kommunikationen måste upp på agendan i näringslivet, och det är vi själva som måste släpa den dit. Det händer enormt mycket omkring oss och vi måste ta i från tårna om vi ska ha en chans att hänga med.

Vi har ett Komm-förbund i kaos. Folk har sagt upp sig, Guldägget saknar sponsorer och VD är i blåsväder.

In träder en ordförande som aldrig har synts till i debatten. Vars byrå inte är en inspiration för någon. Som är urtypen för vad reklambranschen har varit, men inte kan fortsätta vara. För då går vi under. Faktumet att pressmeddelandet ekar tomt av alla typer av visioner gör mig inte direkt lugnare.

Den här dagen blev plötsligt ännu mer november.

29 comments:

G.Alning said...

Bra tänkt OCH bra skrivet.

Anonymous said...

Jag tycker att du ska bli VD Nina. Du har ju gjort så mycket bra reklam. Och jobbar på en så inspirerande byrå. Och du verkar vara så kunnig och duktig och lillgammal.

I övrigt vill jag lyfta fram en briljant kommentar från Resumé:

"De bästa gitarristerna blir aldrig musikkritiker. De bästa kreatörerna blir aldrig kursansvariga på Berghs. De bästa kreatörerna blir aldrig bloggare."

Anonymous said...

Bra, ålderskvotering borde det vara i alla styrelser

Anonymous said...

Kunde inte på något sätt ha sagt det bättre själv.

Jerker said...

Jag tycker att det är bra att du säger vad du tycker (även om du inte alltid kanske anser att du har rätt). Låt de där anonyma bittra reklamarna inte komma åt dig.

Anonymous said...

Ja Nina. Den här filmen bevisar ju om något din ståndpunkt:http://www.youtube.com/watch?v=3IMu-7A2Eno

Ett digitalt Hilanders 2010? Oj…det var på tiden.

Tore Claesson said...

Reklam/kommunikationsbranchen ar helt klart inte en stark branch i näringslivet. Vi uar inte riktigt rumsrena tycks det som. Det är bra att du sätter igång en debatt. Hoppas den tar fart.

Nina said...

Tack alla.

Och till dig som är ironisk och anonym kan jag ju bara säga att du läser i alla fall min blogg. Så något har jag uppenbarligen.

Och må ha en mapp med bara en 100-wattare, två Eurobestguld och ett Cannesbrons efter 2,5 år på byrå. (OBS. Skryt för att göra en poäng) Det kanske inte räcker för dig. Men jag är inte ordförande för Komm.

Det är mycket konstigt om man inte kan tycka att den som har branschens högsta position ska vara en förebild och inspiration som är större än vad man själv är.

Olle said...

Haha, skitkul. Jag FATTAR inte varför alla rädda människor skriver anonymt. Ingen tar er på allvar.
Nina har bra poänger. Men frågan är om ordf. för Komm blir så viktig. Vi kan inte lämpa över ansvaret på Komm. Det är duktiga människor på bra byråer som själva måste ändra kartan. Då måste några stå upp. Som nina. Inte gömma sig. Som alla anonyma.

Just nu sitter jag i ett trångt juryrum i Amsterdam med mängder av gubbar som röstar fram reklam med nakna tjejer i. Skulle behövas hundra nina här nere.

Olle

Söderbröder said...

Nej 2,5 år på byrå gör nog inte dig till rätt person att uttala dig men du är uppenbarligen skicklig på det du gör.

Anonymous said...

Så Du tycker att Du kan bättre..? Det tycker inte jag (men jag uppskattar Din åsikt i debatten). All lycka önskas till Dig och Garbergs för övrigt (NetonNet suger, tycker jag personligen men jag har blivit motbevisad av diverse tyckare). Med vänliga hälsningar/ En trevlig frukt.

Anonymous said...

"Det är mycket konstigt om man inte kan tycka att den som har branschens högsta position ska vara en förebild och inspiration som är större än vad man själv är."

men är det så, är det "branschens högsta position"? Är det inte ett språkrör för branschen som skall driva era sakfrågor, samla er kreativitet och blåsa i nåt slags gemensamt branschhorn? Visst, inspirera men är det bara VD's roll?

Kanske har man valt någon som är bra kommunikatör/"spokesperson" och inte branschens största inspiratör och förebild rent kreativt men någon som kan föra branschens talan på fler plan är det kreativa?

Jag bara undrar. Inget annat.

Nina said...

Ha ha. Vi kan lägga bort titlarna nu. Jag har väl aldrig sagt att jag skulle ha jobbet själv. Bara att jag inte tycker att valet av ordförande känns vettigt med tanke på var branschen befinner sig.

Att jag inte ska få uttala mig i frågan på min egen blogg blir liksom en jättestor tankevurpa. Om 15 personer i en styrelse har bestämt något får ingen (eller i alla fall inte jag) säga emot? Vad är det för människosyn egentligen?

Anonymous said...

Jag brukar inte alltid men håller här med Nina 100%. Hilanders är inte en byrå som gör särskilt nytänkande jobb och är den typen av byrå som reklambyrån inte längre kan vara. Frågan jag ställer mig är att; även om Uffe är helt fel val. Vem ska man tillsätta den positionen? Vet man ens om han var deras förstaval? Tänk om många andra bara inte ville och stackars Uffe var den enda som tackade ja?

Trött said...

Jag tycker du har all rätt att säga vad du tycker men fattar inte varför det är en big deal att DU bryr dig.
Hade hellre sett någon relevant person uttalat sig men skitblaskan Resumé satsar väl på vem som helst som är beredd att sticka ut hakan.

Olle said...

Men KOM IGEN. Skriv era namn. Hur svårt ska det vara att stå för något man tycker?

Prankmonkey said...

Namns vara eller inte - big ups till dig som tog till tjänstemannaretoriken med ett helt gäng Ni, Du, Er och Dem i ditt inlägg. Det var som att få avslag på en könsbytesansökan och gjorde min kväll.

Olle said...

*skrockskrattar* Ok, alla utom prankmonkey, show yourselves.

Fanny said...

Bra Nina, stå på dig.

Fred said...

Jag är inte helt insatt i stormen kring Komm, men man kan se på valet av den nye ordföranden ur två perspektiv.

Det ena är att personen i fråga inte är en naturlig inspirationskälla och som hittills mest har försökt göra bra reklam, men aldrig riktigt nått ända fram. Och att komma tvåa i ett hundrameterslopp är inte mycket värt.

Det andra är att reaktionerna blir som när en ny förbundskapten ska ta över fotbollslandslaget. Några tycker att det är bra och resten gnäller.

Jag har inte en aning om det är bra eller inte, men om inget positivt händer på skutan nu är jag rädd att det blir myteri.

Jag ser fram emot en anonym kommentar kring detta och önskar Nina lycka till i sin väg mot ordförandeskapet. Det kommer nog inte att ta så lång tid.

Per T said...

Hej Nina,
välskrivet och – misstänker jag – direkt från hjärtat. Kul att du väcker debatt i en viktig fråga, kul att du törs sjunga ut (som vanligt).
Med min begränsade insyn tycker jag att du tar i för mycket, för tidigt.

För det första: karln har inte hunnit tillträda ännu, och du sågar redan hans chanser. Är inte det lite som när du övergav planner-karriären och valde copywriteryrket, och folk sågade dig innan du skrivit dina första rader (typ)? Illa, tycker jag. Människor förtjänar en chans.

För det andra: en byrå som inte är en inspiration för någon? Nähä. Det borde den trots allt kanske vara. De jobbar med flera tunga kunder, har haft väldigt hög tillväxt och anställer nu, i den lågkonkonjunktur då Garbergs och andra jobbar som illrar med att hitta sig själva. Allt detta i Helsingborg.
Utifrån det perspektivet, verkar de veta rätt bra vad de är och står för. Likaså verkar deras kunder veta det. Eller?
Strömqvist är vd, inte kreatör, och har sannolikt rollen som organisatör, kvalitetsgarant och viktig kundkontakt. Det är väl den rollen han ska ha i förbundet också?

Tre: Om nu Hilanders också ränner som illrar så vet Strömqvist precis vad många av förbundets medlemmar går igenom. Det är kanske inte idealiskt att företräda organisationer i samma skede som en själv, men kanske ändå bättre än att vara klar med sin affär. För du tror väl ändå inte att Hilanders sitter stilla och hoppas att framtiden bara ska vara helsidor i DN?

Jag känner inte Strömqvist och håller med dig om förbundets rätt prekära läge. Men alla förtjänar en chans, helt enkelt.

Anonymous said...

@Per T > Liten rättelse. Hilanders har sedan ca 1 år sitt huvudkontor i Malmö. Inte jätteviktigt men ändå... :)

Gilda Romero said...

Jag avskyr elaka syrliga kommentarer som lämnas anonymt! Heja Nina!

Nina said...

Per: Jag är övertygad om att Ulf gör ett jättebra jobb som VD för Hilanders och säkert också i förbundets styrelse. Men ordförande är en symbolisk roll. Och där spelar förväntningar och meriter en stor roll. Men om Ulf visar sig vara en oslipad diamant som får näringslivet att lyssna, blir ingen gladare än jag.

När det gäller Hilanders som inspirationskälla valde jag medvetet att inte påstå att de är en dålig byrå, för så är det inte. De är jätteduktiga på det de gör. Men de är också kända för att slänga skit på andra byråer (kolla hemsidan tex.) I övrigt är de väldigt tysta i debatten. Det tycker jag inte är så inspirerande, faktiskt.

Henrik said...

Som relativ junior i ankdammen förhåller jag mig klädsamt neutral till om Ulf är rätt man på rätt plats eller inte. Men Nina, var på sajten hittar du det här? "...de är också kända för att slänga skit på andra byråer (kolla hemsidan tex.)"

"Tacka vet jag mig själv"

Per T said...

@Nina: Ok, det om skitsnacket hade jag ingen aning om: det var den där begränsade insynen. Pinsamt. Var det alltså vad du syftade på med ”inte är en inspiration för någon”?

Angående symbolisk roll tycker i varje fall jag att det vore beklagligt om förbundsordföranden bara förväntas ha en symbolisk roll.
Vore jag medlem skulle jag mycket hellre se en aktiv och drivande person som får styrelsen med sig i att skapa en verkligt relevant och framåtsiktande uppdragsbeskrivning åt vd.

Nina said...

Per: Där är vi helt överens, att ordf ska driva alltså. Men till skillnad från styrelsemedlem har ju ordf också en symbolisk roll som ytterst ansvarig. Det var det jag menade.

Henrik: Ok, skit var kanske att ta i ;) Men en tydlig vi-och-dom-retorik är väl ändå byråns signum. Jag menar inte att de är ensamma om att prata så. Men frågan är om man som medlemsföretag vill ha en ordf som gör poänger av att vi andra gör fel.

Och det där med att kasta sten glashus... Jag vet att jag kan vara kritisk, men jag företräder ingen annan än mig själv. Jag driver ingen byrå och inget förbund. Det tycker jag är en viss skillnad.

Karl said...

Hey! Galet bra och starkt srivet! Gillade artikeln med dig på Rodeos hemsida, den såg du va? Jobba på bruden! PS! Du är sjukt snygg.

Per T said...

@Nina: Ja, det har du rätt i, självklart ska ordföranden också symbolisera.

Nu ska jag hålla käft ett tag, ser fram emot din återkomst om en vecka eller så. Ha en skön semester!