Tuesday, November 10, 2009

Att säga självklarheter och låtsas som att det man säger är något nytt och/eller intressant.

Jag vet inte hur många såna här inlägg jag har läst de senaste åren. (Det handlar om internets framtid. Mikrobetalningar, den semantiska webben, sociala rekommendationer etc mm). Och det är väl bra. Men klockan ringer (jättehögt). Vi har hört det förut. Inte ungefär det här. Utan exakt det här.

Jag börjar tro att hela konsult- och föredragsvärlden är som subprimemarknaden. Man tar en idé och packar om den och packar om den igen och igen och lägger på en massa tusenlappar varje gång. Tillslut är marknaden full av snarlika artiklar och föredrag som ingen vill låtsas om. Panik, kollaps och statlig sanering är att vänta.

Tipstack till helavärlden@twitter.com

Förresten hade jag min första föreläsning som kursansvarig på Berghs idag. Det gick inte så jättebra, tror jag. Tur att jag har typ 20 lektioner kvar för att bättra mig.

10 comments:

Johan Ekroth said...

Jag som är ny i kommunikationsvärlden trodde att det var annorlunda här, men det var det alltså inte. Fenomenet var också väldigt tydligt i min förrförra branch, där konsulter och revirförsvarare ständigt ställde sig upp och sa samma sak. Första gången tyckte jag de var smarta, andra gången sa jag gäsp och tredje gången började undra om det kanske var vägen till framgång, alltså att hitta ett budskap och benhårt hålla fast vid det.

Per T said...

Det kanske är som med mode: det börjar på catwalken, sedan trillar det sakta ner i statuskedjan och blir mer och mer allmänt och mindre och mindre intressant.
Fast det är en ålderssak också: vissa saker jag hörde om när jag pluggade, blir nyheter först idag. Tiden mognar sakta.

Ludde said...

JO, det gick super.

Bugaj said...
This comment has been removed by the author.
Bugaj said...

Visst är det så. Och det är rätt tröttsamt också. Men, samtidigt hjälper denna repetition oss. En del av vårt jobb är att lära ut och skapa förståelse. Och idag är det ofta så att de flesta utanför vår skara, inte har koll. Och ju mer det skrivs om det, och ju mer legitimt det verkar, desto bättre.

Sen är det synd att det finns så få som lyckas verkligen skriva, eller utveckla nya/nytt resonemang.

Petit Blog said...

Håller med. Är själv medskyldig till brottet. Blir ju själv jäkligt trött på repetition av andras tankar... Men, såg om några gamla TED från 2007 och kunde konstatera att remixer av andras tankar faktiskt tillför en del. Rätt mycket som sades då var teoretiskt intressant men känns ganska daterat nu. Exempelvis resonemang om cloud, semantiska webben etc. det har, trots SM i floskler blivit bättre "innehåll" tack vare denna ohejdade repetition och tillägg.

Digge said...

vilken kurs är det?

Hemmamannen said...

Och samtidigt, det går väl ändå betydligt fortare idag än någonsin förut, från idé till förverkligande? Aldrig någonsin tidigare har väl tiden att älta igenom en idé eller vision varit kortare?

Tror att det var mer plågsamt när det tjatades om den förbannade ångmaskinen i generation efter generation och alla fick det att låta som den hetaste skiten under solen utan att någonting nytt egentligen hände.

Nina said...

Den heter Idé- och konceptutveckling. Jag och David står för råddandet.

Digge said...

åh den som finge vara student på den kursen! kul!