Monday, November 16, 2009

Tack, men nej tack.

Jag älskar Radiotjänst. Du älskar Radiotjänst. Alla älskar Radiotjänst. Några Guldägg och 100-wattare senare råder det ingen tvekan om den saken.



Att ta ett riktigt lyckat koncept vidare är jättesvårt, framför allt om det inte finns en naturlig fortsättning inbyggd i det (tänk ICA). Tyvärr märks det på nya kampanjen tackfilm.se. Där kan man ladda upp en bild på sig själv och på så vis bli med i filmen. Jag förstår grundtanken. Vi fortsätter tacka, men gör det interaktivt. Mer av samma, men ändå inte. Så här blev min film:



Problemen är flera. Tekniken är väldigt gammal, så det blir inget nyhetsvärde. Filmen är lång och mörk och väldigt reklamig (konstigt nog mil ifrån de gamla filmerna vi alla älskar). Det blir inget underhållningsvärde. Jag får inte lära mig något jag inte visste förut, så det blir inget informationsvärde. Och är det något reklam måste ha, så är det värde. Framförallt om man vill att människor själva ska vara aktiva i att skapa den.

12 comments:

Anonymous said...

nja, detta stämmer väl inte helt.

kan inte reklam ha ett värde utöver ett informationsvärde..? glädje, nyfikenhet, samhörighet etc.

Anonymous said...

Tekniken är väldigt gammal???
Har aldrig sett detta göras i flash och video förr? visa ett exempel...filme var lite tråkig men tekniken är ju grym...

Nina said...

Anonym 1: Ja, det var ju precis det jag skrev. Reklam kan ha underhållningsvärde, överraskningsvärde, informationsvärde, funktionsvärde. Den här har inget av det.

Anonym 2: Elf Yourself för typ 3 år sedan. För mig är det helt irrelevant om det är gjort i flash och video förut. Idén är att mitt eget foto blir med i lösningen, och det har jag sett 173 gånger förut. Om man ska prata teknik gjorde ICA något liknande typ förra året. Fast då blev man en dansande galning istället.

Anonymous said...

Hmmm, ser vi på den här filmen lite väl mycket ur en reklamares synvinkel nu? Jag skickade den med en bild på mig till alla mina vänner utanför branschen och alla älskade den. Många kommenterade just: "Hur har de gjort", "Fantastiskt snyggt", "Hur kul som helst" "Skrattade så jag föll av stolen". "Hur är det möjligt?"
Vanligt folk har uppenbarligen inte sett det här 173 gånger förut. Och till syvende och sist är det ju de som ska tycka om det vi gör, inte våra kollegor på byråerna.

Björn Colliander. Trackster

Anonymous said...

tydligen så finns det värde i denna kampanj/lösning då sajten redan är uppe i 400 000 besökare... på fyra dagar.

Nina said...

Björn och Anonym: Verkar som att jag har fel alltså. Men jag tycker fortfarande att det är konstigt att man känner sig lockad av det här.

Man lär sig något nytt varje dag.

Victor said...

Att den skapar intresse är uppenbart. Men får den någon att betala sin TV-avgift?

Anonymous said...

Nina. En miljon människor sitter varje måndag och tittar på när andra shoppar loss i Ullared. DET är konstigt och inte så lite skrämmande. Och hur ska Stureplan kommunicera med de? Björn Colliander

Anonymous said...

Ullared är extremt underhållande med äkta (!?) karaktärer. Inte alls konstigt att folk vill kolla på detta. Om de sedan skrattar åt eller med karaktärerna är en annan femma.

Nina said...

Håller med anonym om att Ullared är uppriktigt intressant. Jag är inte alls förvånad över att folk gillar det. Jag kollar på det själv.

Om jag får spekulera tror jag att framgången för program som Färjan och Ullared beror på att man kan se dem på två sätt. Man kan skratta åt och man kan skratta med (som 100 höjdare, ungefär). Det gör målgruppen gigantisk. Dessutom är just de här produktionerna väldigt välgjorda och karaktärerna presenteras med värme, även om det är knasiga. Jag tycker att det är helt naturligt som reaktion på alla amerikanska serier där halvdanna men supersnygga skådisar räddar världen och är neurotiska.

Christian From Hermansen said...

My view on it :-)
http://marketear.blogspot.com/2009/11/nk-flashmob-stockholm.html

Anonymous said...

Sedan borde alla reklamare tvingas åka Ålandsfärja och göra ett besök i Ullared. Varje år. Björn Colliander