Monday, November 23, 2009

Tack och ja tack.

På kontoret och här på bloggen debatteras det vilt. Jag är uppenbarligen den enda i hela världen som inte gillar Radiotjänsts "Du är hjälten"-grej. Jag försöker ändra mig, på riktigt. Jag försöker se det ni ser. Jag gör det fortfarande inte. Vi får helt enkelt vara överens om att inte vara överens.

Däremot blir jag lycklig av live-körernaNK, Sergels Torg och i Gallerian.





Man kan diskutera i evigheter om flashmob är rätt benämning på aktiviteten. Man kan också tycka att T-mobile har gjort det här i typ ett år nu. Men för min del spelar det ingen roll. Det här gör mig glad. Det är rätt i tonaliteten. Det är toppen. Men är det arrangerat eller blir människorna överraskade på riktigt?

Om Radiotjänst var min kund skulle jag jobba järnet med att tänka ut hur man ska göra det möjligt för människor att tacka varandra. Jag skulle vilja göra det möjligt för vem som helst att arrangera ett tack för sin kompis. För dels skulle det bli en anledning att diskutera TV-avgiften. Och dels så slutar alla diskussioner om den här kampanjen med att någon säger: Jag vill att de ska sjunga för mig på bussen.

9 comments:

sandra said...

nu har jag tittat nina! nk var verkligen helt bisarrt enormt mycket människor. flott.

Björn Andersson said...

Tackfilmen säger vi NEJ tack till. Det är inte alls så som jag ser mig att det borde gå till. Snyggt genomfört men varför?

Körerna är ju grymt inspirerande.

//Björn

Emanuel said...

Hjältefilmen är klart överjobbad. Det fina med tack-konceptet är att det är så enkelt och härligt och att man nästan börjar gråta för att det är så fint. Hjältefilmen är nåt helt annat.

Tackkören på NK och runt i Stockholm är fantastisk. Förutom den lite skumma hallelujasticket.

Anonymous said...

Håller med. Filmen är jobbig, man har inte valt sida. Är det allvar eller inte? Oklart. Flashmobben är ju kul, men gammalt. Folkoperan vann nåt i Guldägget för sång på stan 2005 eller 2006./ Loppan Hedensiöö

Christopher said...

Har en kompis som var med och anordnade hela grejen och "offren" är helt ovetandes så deras reaktioner är riktiga.

Anonymous said...

Jag tycker att de är dåliga, båda koncepten. Sen när ska man börja tacka folk som inte bryter mot lagen? Det finns en lag på att man ska betala tv-avgift. Det är inte så att man är en schysst skön snubbe om man betalar. Det är LAG. Hallå?

Gör en film när en grupp överraskar de som inte betalar och trycker upp dem mot väggen och sen sjunger i örat på dem tills de självmant kryper hem till sina obetalda fakturor . . .

Kom igen nu . . .

Anonymous said...

En ide för att möjliggöra så att "alla" som betalar sin tv-avgift ska kunna få en sång för sig skulle ju kunna vara att man fick sången som ringsignal till sin mobil när man betalade avgiften.

Robert said...

Vi ville sprida glada filmer och få igång debatten med Flashmobbarna. Tack Nina. ;o) Mission accomplished.

/Killen bakom idén & produktionen

Anonymous said...

jag gillar dom två första. :-)