Thursday, November 19, 2009

Funderingar.


Sånt här finns bara på internet. Människor som bakar muffins i form av hamburgare och plåtar dem på en Coca-Colahandduk. I verkligheten har i alla fall inte jag någonsin träffat dem.

Innan jag började jobba med reklam trodde jag att copywriters mest hittade på reklam och skrev reklamgrejer. Typ filmmanus, annonser, webbtexter och sånt. Nu vet jag bättre. En copywriter lägger 45% av sin tid på att skriva manifest. Du vet såna där texter som berättar vad det här företaget egentligen sysslar med och varför de egentligen gör reklam. Sida efter sida. Företag efter företag.

I övrigt läggs 20% av tiden på att skriva pressmeddelanden och resterande 35% på att vänta på att saker ska komma ut ur skrivaren.

Nu vet du.

5 comments:

Pia said...

Haha! Min copy kunde nog inte hålla med dig mer.

Anonymous said...

20% pressmeddelanden kanske mest gäller copywriters som ägnar sina dagar åt att hypa sig själv?

Jag har inte skrivit ett enda pressmeddelande men ändå vunnit guldägg.

Nina said...

Oerhört konstigt att inte skriva pressmeddelanden. Oerhört konstigt att tro att någon skriver pressmeddelanden om sig själv. Oerhört konstigt att en kund år 2009 går med på att göra en kampanj utan att försöka få spinn på den utanför köpt media. Oerhört konstigt att hävda Guldägg som någon slags merit i det här sammanhanget.

Victor said...

Haha, Anonym blev pwnd! Kryp tillbaka under stenen.

Anonymous said...

Den som vill lära sig skriva manifest ska vända sig Håkan Engler på TBWA. Han skriver manifest som James Joyce skriver böcker.