Wednesday, November 25, 2009

Phu.



Diskussionen fortsätter. Jag är jätteglad för alla kommentarer, medhåll eller mothåll. Och alla uppmuntrande ord, naturligtvis. Det känns toppen att den här bloggen fortfarande i första hand är en plats för folk som faktiskt vill diskutera kommunikation och sånt som har med det att göra.

(Sen kan jag inte nog förtydliga: Jag har verkligen ingenting personligt emot Ulf Strömqvist eller hans byrå. Jag är övertygad om att de gör ett utmärkt jobb med det de åtar sig. Styrelsen har säkert goda, om än tystlåtna, skäl för sitt val. Och självklart ska alla människor få en chans. Ni som brukar vara här regelbundet vet att jag ofta har fel och ändrar åsikt därefter. Men min spontana känsla står fortfarande fast: Komm behöver en visionär och karismatisk ordförande som är respekterad i branschen. I alla fall om förbundet ska fylla den opinionsbildande funktion som det skapades för.)

Det här blir mitt sista inlägg på en vecka ungefär. Semester väntar. Jag tänker hålla tyst och reflektera över min galenskaper. Vi hörs om några dagar!

Här kan ni förresten titta på avrundningen på höstens galenskap Supporterlaget. Två små filmer om två fantastiska personer som förtjänar all uppmärksamhet de kan få.

10 comments:

Anonymous said...

Svårt att ta branschkännedomen på allvar när du inte sätter namnet.

Anonymous said...

Yo go girl!

Nina said...

Gick lite fort där. ;)

Anonymous said...

jag tycker det vore fint med en ordförande och en VD som når medialt utanför branschen.

Anonymous said...

Om NetOnNet var er högsta punkt är fotbollstjosan erb sämsta. Du pratar och skriver mkt om att kunna problemet för att hitta den bästa lösningen. Men här verkar ni ha tagit syra hela bunten och eldat upp kundens pengar med elaka flin. Det är så dåligt att ni måste ha trott er göra reklam för något annat, typ parfym.

Johan Mogren said...

Vad sjutton har det med saken att göra, Anonymous? Vilket jäkla gnäll.

Anonymous said...

Hej Nina!
Tycker att du gör mycket bra och har vettiga synpunkter. Men den här supportergrejen, här känner man inte att ni tagit tag i problemet "på riktigt" som du ofta brukar prata om. Jag menar inte att ni ska lösa det med det ni gör, men man jag tycker att man ändå kunde ta ut en riktning för en väg som man ändå trodde kunde funka. För det gör man inte med dessa filmer. Tycker inte jag i alla fall. Det känns väldigt ytligt och lite fånigt./Jo Falk

Anonymous said...

Johan Mogren: kollade din sajt och förstår varför du så desperat försvarar supporterhaveriet. Din sajt är ju lika urusel som Garbergs supporterhaveri. Oorginellt, mainstream på slak lina och helt ointressant när gamla beprövade erfarenheter används 100 gånger (minst) för mycket.

Nina said...

Vår kampanj bygger på en rapport från BRÅ som konstaterar att det bästa sättet för att lösa supporterproblem är att lyfta fram de goda exemplen. Man kan naturligtvis ifrågasätta det, men då behöver man någon typ av fakta som bevisar motsatsen. Och tydligen tyckte typ 50 000 personer att det var intressant att engagera sig. Mer än SAS Globe of Fortune eller många andra hyllade kampanjer.

Kom gärna med en konstruktiv kommentar. Kom gärna med ett förslag på hur det skulle kunna göras bättre. Eller håll tyst. Svårare än så är det inte.

Låt mig också påminna om kommentarerna när jag skrev om "vår höjdpunkt" NetOnNet första gången.

”Skittråkigt och skitpräktigt. Typisk "reklam" som sölar ned och får alla att hata reklam. Hur faen tänkte ni? NetonNet kämpar med att vara tråkiga och då går ni och adderar ett lager med aptråkig reklam på deras redan aptråkiga varumärke.”

”Jag tycker Garbergs har trollat bort sig i skogen. Det gäller med Telenor också. Det är svårt att förstå vad varumärket vill, man blir bara kionfunderad inför all konstig kommunikation som inte har med produkten att göra. Kanske kul för de kreativa? NetonNet känns likadant, istället för att betona priset på varorna som är lägre (?) envisas Garbetgs med att tjata om hur jävla svårt det är att ta sig till deras säljatällen, det behövs t o m en krånglig GPS i form av en människa för att hitta. Er analys är väldigt dålig, och därför också era lösningar. IOnte kul heller alls.”

”Problemet är att denna reklam tror sig lösa problem men i själva verket skapar nya, obehagliga problem. Att köpa den där platta tv:n är en dröm som förverkligas. Nu känns det bara skittrist och grått som en vinterdag utan snö. Var detta bästa lösningen i lågkonjunkturstider? Bara för att försäljningen är billig behöver inte reklamen vara billig och tråkig som en julmiddag med släkten! Fokus på transporten till NetonNet är också ett udda misstag, menar jag. Eller sitter kreatörerna på kunskap om människans psyke som inte ens Freud förstod?”

”Hur är det bra? Det krävs inte bara en känsla utan lite argument också. Jag håller med dem som tycker det är rätt mycket coola Stockholmsreklamare som gör ännu en postironiskironisk kampanj. Men NetonNets målgrupp är ju ute efter bra priser och är villiga att behöva krypa genom skogen och använda en specialprogrammerad GPS för detta.”

Alltså, upplysning till den som vill jävlas med mig: Det är svårt. Mycket svårt. Lika bra att låta bli.

Anonymous said...

Kan ni inte mäta hur ökningen till NetOnNet hade varit om bara en text använts. Jag tror nämligen inte att er reklam spelade roll, bara enkel information hade gjort susen. Typ röd text mot vit bakgrund, med en lite rolig sång till. Tyvärr går detta inte att mäta så i brist får ni massa cred för att ha attraherat kunder till skogen. Kolla IKEA, folk är villiga att bege sig till bortre skogen om det är billigare "måste ha"-saker där. Och du, kan du inte berätta lite mer om New York. Om sakerna du köpte och hur mycket större portionerna är där.