Thursday, April 2, 2009

Stuff white people like: okreddiga indiehits



Igår var en rolig dag. Tack vare Danne och HildaCitypaktet var Christian Landers i stan och pratade på Guldskriftsseminariet. Det var kul. Och man lärde dig saker. Dessutom fick jag förmånen att ingå i den lilla delegation som tog ut Christian på middag igår kväll. Det pratades om hipsters i 5 timmar medan det dracks helt oförsvarliga mängder vin för att vara dagen före Guldägget.

Idag är jag alltså inte så förfärligt pigg och om några timmar ska jag infinna mig på konserthuset i rosettklänning och klackskor. Vad göra? En Spotifylista, såklart.

En av de grejer som drog ner mest garv på seminariet igår var Christians utläggning om vita människors relation till indiemusik. Han konstaterade att det pågår en ständig tävling med enkla regler: Om du känner till bandet jag pratar om, har du vunnit och jag förlorat. Han påstår själv att han alltid vinner, eftersom han delade rum med en av dem i Arcade Fire i college.

Eftersom detta är 100% sant, funkar indiehits väldigt konstigt. Om en låt är bra sprids den ju, och då känner folk till den och då är den inte hipp längre. Alltså kan man inte vara bra och hipp samtidigt. Typ. Hursomhelst: Min lista innehåller fantastiskt peppiga låtar som kanske någon gång var hippa men som garanterat inte är det längre men som jag vet får oss i form till ikväll. Jag har lagt in en bubblare också som vi hörde på Country Radio i Colorado. Den är antitesen till hipp musik och därför kanske det hippaste man kan lyssna på.

Lyssna här.

6 comments:

Anonymous said...

Fantastiks liten låtlista måste sno den till min playlist, hoppas att det var ok?
Keep up the good work!
//Anna

Martin said...

Nina, du är en hipster hur du än vänder och vrider på det. Hot Chip och Florence Valentin passar på vilken hipsters låtlista somhelst ju.

Jonas said...

Kan du inte göra listan collaborative? Jag sitter på en liknande lista.

Carl Johan said...

Det är lite som nextopia.
Så fort mestadels vet vad det är, och kan äga, köpa, ladda ner den så är den tråkig och man måste gå vidare till nästa.

Jon said...

Apropå handels filmen som kommenterades tidigare:
http://dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=228944

Nina said...

Martin: Nej, inte ens med lite god vilja kan man klassificera mig som hipster, oavsett vad jag lyssnar på. Jag är nämligen inte det minsta hipp.

Jonas: Njae, jag vill helst ha koll på den själv. Men posta gärna din lista också!