Wednesday, April 8, 2009

Det här är fan problemet.



I Dagens Media läser jag att årets kampanj för 100-wattaren tas fram som examensprojekt av en arbetsgrupp från Berghs. Kool.

Men riktigt glad blir jag över att läsa att arbetsgruppen har börjat med att ställa sig den obligatoriska frågan Vad fan är problemet? och faktiskt tagit steg för att lösa det. För att 100-wattaren är ett solkigt varumärke beror naturligtvis inte på förra årets reklamkampanj, utan på den förvirring som råder kring tävlingen. Berghsgruppen har därför tillsatt en expertgrupp från branschen som ska se över tävlingens upplägg. Hurra! Jag har hört rykten om den här expertgruppen, men jag hade ingen aning om att Berghsgänget låg bakom.

Än en gång visar studenter att de är betydligt mer lösningsorienterade än de allra flesta som lyfter lön från reklambyråerna. Nu håller jag alla tummar och tår för att expertgruppen kommer fram till något bra, och att inte Devi & Co får se sina idéer förstörda av vacklande beslutsfattare och dum byråkrati. Ärligt talat skiter jag i om de gör någon reklam alls, så länge vi får en effekttävling värd namnet. Det är något att lägga i mappen.

No comments: