Monday, April 6, 2009

Saltå. Igen.



Mitt favoritvarumärke är Saltå Kvarn. Det kan bero på att jag är en konsumtionsförstörd innerstadsmänniska med reklamjobb och lägenhet på Söder. Eller så beror det på att allt de som står bakom Saltå verkar tro på det de gör, gör det rätt och gör det bra. Från förpackningarna med de komposterbara plastdetaljerna till konservburkarna man verkligen vill ha i hyllan till den första müslin jag någonsin har smakat som jag faktiskt vill äta mer av. Eller något mittemellan.

Hur som helst har de gjort det igen. På minmusli.nu kan man skapa sin egen müslibladning och få den levererad i en plåtburk. Såklart. Det kostar visserligen som två öl på Indigo. Men det räcker å andra sidan längre.

7 comments:

Ola said...

Jag gillar också fröna, nyttigheterna och nötterna. Men blev lite besviken på deras müsliblandare, man kunde inte välja fritt, och vad man än valde så var man tvungen att välja en bas av grund müsli. Det är inte så det går till i mina frukostskålar.

Hanna said...

När du handlar saltå kvarn sponsrar du den antroposofiska rörelsen. Det är upp till var och en, men få verkar veta vad denna rörelse står för. Jag växte upp vid Saltå, gick i deras skola och har stor inblick i antroposofin. För det första är den frireligiös, med stark tro på karma (bland annat att utvecklingsstörningar beror på val i tidigare liv). För det andra bygger antroposofin på uppenbarelser som den synske filosofen rudolf steiner ska ha haft på 1800-talet. Hans lära tillämpas i allt Saltå gör och den inre kretsen av antroposofer, tex vid saltå kvarn, lyder hans regler om att så grödor utifrån astrologiska regler etc. Antroposoferna anser inte att barn i lågstadiet bör träna läsning/skrivning. Därför är många waldorfelever hopplöst efter i denna utveckling. och så vidare och så vidare. Google it. Mvh Hanna

Anonymous said...

Jag gillade Saltås produkter tills vi fick in risvivlar med deras avorioris. En kväll hittade vi plötslötsligt fyra, fem mystiska små kryp i lägenheten. Nån timme senare hade vi risvilar precis överallt. Vi slängde matvaror för tusentals kronor och städade ett tjugotal timmar. Kundtjänst svarade att det är sånt som händer, kompenserade med värdecheck på 50 kr och hoppades att vi skulle fortsätta välja deras produkter. Efter det handlar jag bara deras produkter då jag är städsugen. /Åsa

Nina said...

Usch. Åt båda sakerna. Jag känner till att Saltå har med antroposofi att göra, men jag kan väldigt lite om det. Synd i såna fall att det finns så väldigt ont om alternativ.

Anonymous said...

Hej Nina
Det är ju inte säkert att Hanna har rätt i allt hon påstår. I alla fall känner inte jag igen mig efter 6 år som VD för Saltå. Visst jobbar vi med biodynamiskt jordbruk av två skäl: det blir bättre kvalitet och det har minst miljöpåverkan. Det finns inga krav på en biodynamisk bonde att följa månar och stjärnor - även om det finns de som gör det. Lite spännande tycker jag och faktiskt helt ofarligt. På samma sätt finns det inga särskilda krav på oss som jobbar på Saltå att vi ska "tro" på något. Du kan läsa mer på vår blogg.
Hälsningar Johan Ununger, VD Saltå Kvarn

Hanna said...

Antroposoferna är den enda friligiösa rörelse i sverige, kanske i världen, som _inte_ sprider sin lära utan medvetet mörkar den och nöjer sig med att ha ett inre gäng och sedan en stor massa av hyfsat ovetande "fans". Det tycks vara en väl utarbetad plan, detta att låta bli att kommunicera vad som försigår därute i järna. Weleda, saltå, dr hauschka med flera varumärken bringar in stora summor till en religiös rörelse som bygger på synvillor av en tysk filosof och bland annat innebär en tro på onda vs goda människor, ritualer, karma som skäl till sjukdom etc.
Sveriges bäst bevarade planner/pr-strategi, i mina ögon. De utger sig, som i vd:ns svar, aldrig för att vara vad de faktiskt är.

Anonymous said...

Hanna vet något som jag inte vet.
Jag har i alla fall inte fått vara med i det "inre gänget" som planerar något hemligt och antagligen ondskefullt. Har lite svårt att hänga med i logiken för hur detta lilla "inre gäng" blir en religiös rörelse. Men som sagt, Hanna vet mer än mig om detta.
Johan Ununger