Wednesday, February 18, 2009

Dagens åsikt

David pratar Pirate Bay i Realtid. Jag tycker att det är jättebra att Volontaire vågar tycka i frågan. Jag tycker att det tycks lite för lite från reklambyråer i allmänhet. Eller snarare, det tycks för mycket om reklam och för lite om allt annat. Vi verkar ju faktiskt i ett sammanhang. Det är omöjligt att inte blanda ihop reklam med fildelning. Eller debaclet på Konstfack. Eller att GM överger SAAB.

Jag tror att det beror på att det finns en tradition av att man ska har torrt på fötterna innan man får tycka. Torrt på fötterna innebär lång erfarenhet och många reklampriser. Det i sin tur beror på att reklamare är som frisörer, som Kalle brukar säga. Eftersom vi inte har någon formell utbildning eller examen måste vi sätta upp alla diplom vi har på väggen. Jag menar inte att man inte ska respektera en lång och guldkantad karriär. Jag menar bara att det blir lite enahanda om bara erfarna människor ska få tycka. Revolution och ifrågasättande kommer ju så sällan från etablissemanget, så att säga. Nya tankar måste komma utifrån, på något sätt. Och är det någon som behöver nya tankar så är det vi som jobbar med reklam. Därför tycker jag att vi borde ha lite fler åsikter. Även om vi inte har diplom på det.

17 comments:

Anonymous said...

Ännu ett gäng klichéer och plattityder från Nina "whiz kid" Åkestam.

Anonymous said...

Ännu ett gäng klichéer och plattityder från Nina "whiz kid" Åkestam.

Anonymous said...

Ännu ett gäng klichéer och plattityder från Nina "whiz kid" Åkestam.

Anton said...

Jag antar att man måste ha lite kapital i bagaget för att någon ska lägga märke till ens åsikter och ens tyckande. David Orlic har väl själv ett par diplom? Att tycka i kontroversiella saker är ju också vågat, man riskerar kunders förtroende, men man har chans på att framstå som trovärdig, med integritet!

Victor said...

Vad säger ni andra vettiga kommentatorer? Ska vi behandla trollen här som man brukar göra på forum (utfrysning) eller konfrontera dem då och då? Uppmärksamhet är ju deras enda drivkraft...

Anonymous said...

Veckans ord: Débâcle

/Kram

Anonymous said...

Victor: ni som coolt reklamigt tycker att TPB är rätt schysta, för de står för framtiden när allt är gratis. En lite skön revolutionär åsikt mitt i allt horeri. Till er säger jag, ni vågar inte stå för era åsikter för de skulle avslöja vilka platta och ytliga fånar ni verkligen är.

Victor said...

Wow, intressant att en anonymt troll börjar prata om att våga stå för sina åsikter :)

Anonymous said...

Jag har ju en fil mag i litteraturvetenskap. Det kostade mig exakt 580 000:- i studielån. Lätt därtill Berghs, en skola som man tydligen måste ha gått på för att ens få lukta på en riktig brief.
Jag gillar priser för att det får mig att leva i tron om att man har gjort något bra på riktigt. När man i själva verket bara har bidragit till att explodera världen i det långa loppet. Om man nu inte vann pris för en kampanj för Grön el eller kunden "Sluta döda pandor."

Mvh

Magnus Jakobssons Frisörsalterego.

Anonymous said...

Jag, reklamare. Är det jag? En budbärare och utfomare av information som ska få målgrupper att konsumera mer. Är jag en människa som i brist på annat trollar fram äkta värden ur materiella ting? Har jag hjälpt till att skapa den kris som javisst hotar världekonomin? Min cynism, ditt ha-begär. Kan jag ärligt säga att jag inte visste vad vi gjorde när världen sattes i brand?

Anonymous said...

du ovan mig uttrycker dig väl. så kan jag också känna mig. tom men ändå full av mig själv. att vara copy är inte lätt, kanske är det därför alla som jobbar med reklam försvinner vid 40? guldägget räcker liksom inte som innehåll opch morot, särskilt när man fått det några gånger.

Anonymous said...

Till dig som har tänkt dig reklam som yrke och inte som hip livstil: Det finns ett reklamliv efter fyllda 40 år. Du som slänger ur dig att alla försvinner efter 40 har noll koll.

per

Anonymous said...

per: på de fräcka byråerna finns inga, utom ek ansv, ledarskiktet och några till, typ en projektledare, som är över 35. De äldre får flytta vidare till någon bakgatsbyrå.

Nina said...

Anonym: Det där var så fånigt skrivet att det räknas som spam. Sluta ta upp plats med helt meningslösa påståenden.

Anonymous said...

Var inte folk äldre förr på byråerna? Eller är det skäggen som gör att ingen ser yngre ut än 50 på bilderna i guldäggsböckerna?

Anonymous said...

Läste ett bra inlägg på en engelsk blogg, skribenten är AD och framgångrik. Han hade ett inlägg som just hette "Vart försvinner reklamarna efter 40?" Tyvärr minns jag inte vem det var, så problemet är inte bara svenskt där historien tror att ungdomen ständigt ska göra revolution och bryta med det gamla för att framtiden ska ta plats. Denna kris nu kommer knäcka den åsikten totalt. Plus, dagens ungdom har inte kommit på något nytt, inte elektronika, inte hiphop, inte rave, modet hämtas från historien, ID ser ut som den alltid gjort, ingenting, bara bloggandet.

Anna Blank said...

Man ska tydligen vara erfaren, högintelligent och/eller kreatör/strateg. (=liite viktigare) Jag har inte hittat några produktionsledare som uttalar sig. Intressant att vi som chefar och styr upp verksamheten oftast inte vill/kan/vågar ta plats.