Sunday, February 22, 2009

Snöstormssöndag

Idag har jag suttit inne med min dator och tittat ut på snöstormen. Följande saker slagit mig.

1. Det är jätteroligt att Sveriges Informatörsförening är arg på Björn Rietz för att han "blandar ihop begreppen" och kallar reklambyråer för kommunikationskonsulter. (Läs den arga artikeln här.) Jag kan hålla med om att de flesta reklambyråer som säger sig jobba med kommunikation faktiskt inte gör det. De jobbar fortfarande med reklam, men tycker att det låter bättre att säga kommunikation Men vad och var är de här förorättade kommunikationskonsulterna som gör jobbet så mycket bättre? Jag har aldrig stött på någon i mitt jobb. Har ni?

2. Om tio år tror jag att den typen av byrå som dominerar den svenska reklambranschen idag inte kommer att finnas längre. Alltså de dyra reklamleverantörerna. Jag tror att det kommer att finnas billiga taktiska byråer som gör reklam. Och så kommer det att finnas någon slags byråer som jag inte vet vad de heter, som tar gräsligt mycket betalt för att hitta på riktiga idéer och lösa affärsproblem (som ibland landar i reklam). Men det kommer inte att vara hållbart att fakturera tusentals kronor i timmen för att göra annonser.

3. Jag hatar DN Söndag. Det är faktiskt det enda som kan ge mig riktig söndagsångest. Artiklarna tävlar i insiktslöshet. Här har vi en dåligt modereportage. Där finns en ännu sämre musikartikel. Sedan skriver någon helt fel om Internet eller liknande och kallar det "spaning". Värst av allt är den där grejen där de följer en person under en dag. Alla påstår sig gå upp halv sex och träna två gånger och jobba till tio på kvällen. Jag hoppas att de ljuger. Annars tycker jag synd om dem. Hursomhelst andas hela artikelidén en lutheransk medborgaruppfostran av obehaglig sort. Varför läser jag då skiten? Det är en riktigt bra fråga.

4. Imorgon ska jag stänga in mig i ett mörkt rum i Nacka och titta på reklamfilm. Det pågår i tre dagar. Därför kan det bli lite glest mellan inläggen den närmsta tiden. Men vi hörs snart.

4 comments:

Anonymous said...

Hej Nina.
Jag håller med dig, DN Söndags artiklar är värdelösa. Men varje söndag, när jag äntligen får tag på bilagan blir jag euforisk glad.
Jag bläddrar direkt till Bengt-Göran Kronstam sidor, river dem noggrant och slänger resten.
Bengt-Göran är den absolut bästa vinskribent i Sverige. Hans artiklar är insiktsfulla och hans tipser kan man följa blint. Jag lovar. Parole de français!

Sophia said...

Jaha, vad tråkigt att det ska bli glest nu mellan inläggen. Ser fram emot nästa inlägg.
Jag har nämligen skrivit in i min "professional development plan" att jag ska hålla mig uppdaterad om svensk reklam via den här bloggen, några andra bloggar som du tipsat om i din blogg, resumé och dagens media.

Nina said...

Matthieu: Håller med! Synd att den ligger bland söndagsskräpet bara.

Sophia: Jag är bara borta några dagar. Hoppas att du håller dig flytande med de andra källorna så länge!

Anonymous said...

Reflektion ang punkt 2:

Man sa samma sak för tio år sedan, kanske för 20 år sedan också, det är inget nytt, men ändå är det fortfarande REKLAMbyråerna som får de stora uppdragen, det har liksom inte visat sig finnas någon marknad för alla försök till att starta den typen av byråer som hamnar i något slags vakum mellan reklam om managementkonsulteri (vet inte var man egentligen placerar vm-konsuletrna i det här, det beror nog på vme man frågar...).

Volontaire är precis lika mossigt och försök nr jag-vet-inte-vad av narcissistiska medelålders reklamare som när de gråa håren bryter igen och man tycker sig gjort all sort reklam plötsligt dammar av tanken på att man kanske skulle ha ett samvete och göra det till den nya inriktningen, den nya USPen.

Inte heller många såna byråer har fått någon uttalat stark ställning så jag ger inte Volontaire någon längre tid, särskilt som jag hört att "mannen som förstörde Publicis" är rätt girig - så säg R.I.P. senast 2010?

Nog med hörsägen - NHL 09 är roligare än reklam.