Monday, February 16, 2009

Två dagar

Folket bakom studenttävlingen 48h har dragit igång en blogg som ska inspirera de tävlande på olika sätt. Smart att sätta tävlingen i ett lite mer historiskt sammanhang. Problemet med den här sortens tävlingar är ju annars att organisatörerna byts ut varje år, och så gör man om samma misstag gång på gång... Har själv varit där. Många gånger.

Jag tävlade i 48h för två år sedan. Det var jättesvårt och det gick rätt dåligt för oss. Men det var kul i alla fall, eftersom jag hade ett så skönt lag. Mest fascinerande i lite perspektiv tycker jag är att det faktiskt kändes som att 48 timmar var kort om tid för att ta fram en annons. Det är det ju faktiskt inte. Två år senare skulle jag vara överlycklig om jag fick lägga 48 timmar på en enda idé. Det hade varit magiskt. Så, om det är någon som ska tävla i 48 nu i vår, kommer här mina tips. De kommer inte få er att vinna kanske, men de kommer få er att överleva.

1. Ta det lugnt. Ni har massor av tid. Ni går ju på Berghs och Handels och såna skolor. Ni är vana vid tempo.

2. Lär känna varandra. Lägg lite tid på att ta reda på vad dina lagkamrater är för ena. I mitt lag drack vi ganska mycket drinkar. Det var bra. Ta också reda på vad de andra tycker om för reklam och snacka ihop er om det.

3. Strunta i vilka roller ni har. En annons behöver egentligen inte en copy, en AD och en strateg, man kan typ göra den själv. Så hjälps åt med allt istället och lär er massor om det de andra kan.

4.Var snälla mot varandra. Om man ska vara cynisk är två goda vänner betydligt bättre ur karriärsynpunkt än en vunnen tävling. Dessutom är det mycket trevligare.

Vi ses den 28 mars!

2 comments:

Anonymous said...

Jag deltog också i denna tävling, för 7 år sedan. Och jag kan bara tipsa er om att det kan vara dumt att bli kär i en annan gruppmedlem särskilt om man redan har en sambo. men det var en skithäftig helg och för mig var det ett sätt att hitta tillbaka till det underbara att jobba med idéer när jag annars fastnat i ett träsk av siffror och för mycket analys. Jag blev copyn fast jag egentligen skulle vara strategen. Och det var hur kul som helst. Vi drack vin framför brasan, besökte en kyrka, promenerade och lagade mat ihop. Efter ett tag förstod jag att det inte var den andra deltagaren jag var kär i utan troligen mig själv som hade hittat hem på nåt sätt. Tänk hur det kan gå. Jag ångrar inte en endaste sekund, förutom att min man inte är så vidare förtjust i reklamtävlingar. (Vårt lag vann inte heller men jag tyckte att vi fick till det riktigt bra)

K

Anonymous said...

Finfina tips Nina. Skriver under på alla och sätter en guldstjärna på nr 4.

...och till dig K.
Vilken fascinerande historia!