Monday, February 16, 2009

Ikväll börjar SVTs serie 183 dagar. Titta på det här istället.

Okej, jag räknar inte med att du anser dig ha 71 minuter och 35 sekunder över. Men OM du mot förmodan skulle lita på mig säger jag: Du bör ta dig 71 minuter och 35 sekunder för att titta på Umair Haques presentation som Daytona har varit vänliga nog att lägga upp sedan förra veckans tillställning på Rival.


Umair Haque @ Daytona Sessions vol. 2 - Constructive Capitalism from Daytona Sessions on Vimeo.

Om du inte orkar titta: Det här är magi. För några månader snurrade jag in mig i någon slags resonemang om att den här ekonomiska krisen är annorlunda, och att inga gamla företag kommer att överleva. Haque reder ut den där snurren. Han menar helt enkelt att den gamla kapitalismens regler inte gäller längre. Några insiktsfulla saker jag tänker sno skamlöst:

- Man kan inte säga att man har tillväxt så länge man tär på naturens resurser för att generera ekonomisk vinst. Det är inte tillväxt, det är en omflyttning av resurser.

- Konkurrens gör marknader ofria. Det kan verka motsägelsefullt. Men när företag konkurrerar handlar det om marknadsförstöring. Man lägger upp strategier för att gå ifrån den fria marknaden och hamna i monopol- eller oligopolställning, som alltså är motsatsen till en fri marknad. Mycket intressant.

- Det är en stor skillnad mellan income och outcome.

Äsch, kolla på det istället. Det här borde vara introduktionsföreläsningen på alla ekonomiutbildningar.

6 comments:

Kalle W said...

Tack, Nina!

/Kalle W

Anonymous said...

Skitfloskler, för det mesta. Synd att du inte var med 1999, då hade du inte orkat ge honom en sekund.

frebro said...

Jo, speciellt snacket om att själva målet med konkurrerande bolag är att komma ifrån konkurrensen och dominera en marknad är rätt bra. Intressant motsatsförhållande. Jäkla hoppande mellan slides bara, det gällde att vi som var på plats inte led av epilepsi.

Anonymous said...

Fantastisk föreläsning och på något sätt den föreläsning jag har gått runt och väntat att få se. Riktigt glad att jag var där och såg den live. Speciellt tyckte jag demokratins potential/kraft i den nya marknaden, företag som följer sina ideal och sättet på företag måste se på marknaden.

Nintendos Wii i kontrast till PS3, love it!

Anonymous said...

"Man kan inte säga att man har tillväxt så länge man tär på naturens resurser för att generera ekonomisk vinst. Det är inte tillväxt, det är en omflyttning av resurser."

Förvisso, men det som räknas för enskilda företag och människor är just att flytta resurser till sig själva. Om det är en omflyttning eller tillväxt är för många sekundärt, hur synd det än må vara.

Anonymous said...

ok, ska kolla på den ikväll. Eftersom jag över vintern inte siktar på att ha något annat liv än jobb o inspiration klämde jag ett annat klipp som är mycket intressant. http://www.mediaevolution.se/me.php?id=3. Det är över 2h men hans föreläsning är "bara" 45min tror jag. Chris Anderson pratar om hur gratis gör världen bättre och för de som fattar hur, lönsammare. Men klart att det finns hål i resonemanget. Ryktet säger att han fick 500 000kr för detta framträdande i Malmö.

See ya!