Thursday, February 5, 2009

Guldskägg

Den här veckan handlar mycket om Guldägget för min del. Jag sliter med kampanjen, jag sliter med min ansökan till Kycklingstipendiet och jag är jätteglad att jag ska sitta i filmjuryn. Och som ett brev på posten inser jag att det inlägget jag hade tänkt skriva idag redan är skrivet. Två gånger, dessutom. Läs hos Ulrika Good och Linus Fremin. Jag håller med dem. Digge och de andra på Reklamförbundet sliter med jämställdhetsfrågan. De lyckas bra. Det är INTE ont om kvinnor i Guldäggsjuryn i år. Bra!

3 comments:

Ulrika Good said...

Tack, Nina, skönt att du känner likadant.

Anonymous said...

Ulrika Good och Linus Paininthe anus har fel, såklart. Hur kan Nina som jobbat ett år sitta i filmjuryn, hon som efterfrågar kunskap. Om det enligt Linus inte finns kön, så kan en man egentligen känslomässigt identifiera sig med att vara kvinna. Då borde vi räkna vilken könsidentifikation, på queersätt, de som sitter i juryarna har. Då kanske det är fler kvinnor än män, trots att det är fler snoppar än musar på utsidan.Eller så kanske det finns flera män och kvinnor, på utsidan, som definierar sig som lika. Den traditionella mansrollen är ändå förbi.Ulrika Good ger uttryck för den sortens "jag är kvinna men jag har dåligt självförtroende" som måste överkommas för att uppnå riktig jämställdhet. Rak rygg är denn raka vägen framåt, kvinnor!!!!!

Anonymous said...

Jätte bra att det är fler kvinnor i juryn i år! Men likt varför man vill käka hela skålen med popcorn efter att ha ätit en så fortsätter diskussionen till en annan nivå med nya behov av territorium att ta över.

Och äntligen berör den en punkt som är mer relevant; när väl det ytligt finns en jämställdhet till vilken grad är den egentligen kompetent för sitt syfte. Jag struntar i om det är bara kvinnor i juryn eller om det bara är killar bara individen är där för att den är mest kompetent för sitt syfte och det är där jag tycker debatten bör fokusera 2009. Inte Man Vs Kvinna.