Tuesday, February 3, 2009
Lägesrapport
Per Torberger skriver sitt sista blogginlägg hos Resumé. Vart tar bloggen vägen nu, Per? I inlägget menar han i alla fall att inte alls råder brist på idéer. Istället är det alldeles för många som tycker, gärna likadant som andra, medan alldeles för få gör. Jag tar åt mig och ger Per rätt (eller borde jag hugga emot?). Man borde tycka lite mindre och göra lite mer.
Det, mina vänner, är anledningen till att det har blivit lite tunt med postningar här på senaste tiden. Någon anonym person kommenterade och tyckte att bloggen saknar djup numer, och att det inte finns någon anledning att besöka den längre. Jag hoppas att inte ni andra (inte alla i alla fall) håller med. Om det har blivit så är det en ren slump och det beror inte på att jag har bytt yrkesroll, utan på att jag är involverad i två projekt som är riktiga reklamdrömmar. De löser riktiga problem tillsammans med kunden, de är sant interaktiva, de kommer aldrig att vinna några reklampriser. Det är fantastiskt roligt. Men det tar tid. Mycket tid. Jag hoppas att ni har överseende med det och att ni finns kvar för att tycka till när de här projekten går i luften i mars-april. Tills dess ska jag underhålla er så gott jag kan.
Och helt opassande tänkte jag be er om en tjänst. Daytonas omröstning om Sveriges bästa marknadsföringsbloggar fortsätter. Om du tycker att den här bloggen borde rankas lite högre än nr 6, tycker jag att du ska gå in och rösta. Det skulle betyda väldigt mycket för mig. Förresten, Daytonagänget: Kan Johan Ronnestam plocka hem två kategorier, eller finns det någon slags force majeur-regel för det?
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
10 comments:
Jag röstar självklart på dig!
Per är inte bara kunnig utan också sympatisk, har inte träffat honom men det märks på hans ödmjuka skrivstil.
Varför rekryterar inte en reklambyrå honom, han verkar synnerligen skicklig på att kommunicera och se vad som är intressant inom reklamvärlden. Egenskaper man inte lär sig på Handels. Inom en snar framtid kanske han kan bli planner eller omvärldsanalytiker.
Japp, Johan Ronnestam nominerades i två kategorier och kan därmed vinna i båda. Det var öppet för vem som helst att nominera (och samtidigt kategorisera) de tävlande bloggarna innan själva röstningen gick igång.
Anonymous:
det krävs mer än så för att bli bra planner. Det är som att säga att nån som alltid har lite kul idéer borde bli kreatör.
Vad gäller Handelsstudenter så ligger deras briljans i ambitionen och intelligensen snarare än grejerna de läst på skolbänken. Att vilja mycket och samtidigt vara smart kommer man långt med.
Leon, vad är detta?
Handelsexaminerade kan bli planners, trots att de läst helt andra ämnen, bara för att de är briljanta och intelligenta (tautologi), men inte apsmarta journalister. I så fall borde tekniska fysiker ha goda chanser också. Själv har jag hört att en apa tränades i en vecka och blev en ypperlig planner, så länge han fick en stor banan.
Hej Nina,
jo bloggen kommer tillbaka inom kort. Funderar som bäst på om jag ska byta namn eller ej. Men jag meddelar mig när det rullar :)
Anonymous: tack för det, kul att höra! Tänker mig dock ingen karriär som planner just nu.
Hade apan en dubbelexamen från KTH och Handels samt fem års erfarenhet som journalist så skulle det nog funka. Men med de meriterna skulle det nog krävas mer än en stor banan.
Och jag sa inte "BARA för att...".
Alltså, jag blev också lite besviken när du bytte yrkesroll/titel från planner till copy. (kan tänka mig att personen som skrev det bittra inlägget också blev det) Tyckte att du var ett bra och välbehövligt språkrör för planningrollen i Sverige. Dock måste jag säga att jag fortfarande blir extra glad när jag ser att din blogg uppdaterats på rss:en. (och jag har redan röstat på dig)
Keep up the work!
/Charles
Men varför bytte du från att vara planner till copy egentligen? Trodde mig tycka att du var någon som brann för planner rollen. Är det inte väldigt stor skillnad från att vara planner till att jobba som Copy?
Typ som att vara polis till ambulanssjuksköterska.
Kan man verkligen vara riktigt bra i båda roller?
Rille: Jag bytte eftersom jag märkte att jag ville jobba längre med idéerna. Dessutom älskar jag att skriva, och saknade det i mitt dagliga arbete. Det är svårt att uttala sig om yrkesroller tycker jag, för det är ju så extremt olika från person till person och byrå till byrå. Men eftersom jag var en väldigt lösningsorienterad planner och nu är en väldigt strategisk copy tycker jag att skillnaden är ganska liten. Jag tror att man kan vara grym på båda. Kolla på Anna Qvennerstedt, David Orlic och Dan Landin t.ex.
Post a Comment