Ibland när man ser reklam är det svårt att ens i sina vildaste fantasier föreställa sig hur bökigt det var att få ihop den. Därför presenterar jag för er alla: Behind the scenes för vår senaste banner.
Några har frågat mig vad som egentligen är poängen med det här debaclet. Det finns egentligen två svar på det:
1. Det är roligt att titta på en liten minigris som far omkring. Punkt slut.
2. Guldägget ett ett väldigt interaktivt varumärke. Det skapas av samma människor som använder det. Egentligen är det diskussionen runt omkring Guldägget ÄR Guldägget. Det är ju oftast i diskussionen kring vad som är bra och dåligt som inspirationen kommer. Alltså är det naturligt att Guldäggsreklamen är interaktiv på så många olika sätt som möjligt, och framförallt är det viktigt att den startar diskussioner kring vad som är bra reklam. Och det gör onekligen lilla Rut. Jag hoppas naturligtvis att ni tycker om Rut. Men om ni inte gör det är det okej också, så länge det får oss att prata om saken.
Nu ska jag gå och presentera något som jag hoppas är interaktiva annonser.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
11 comments:
Tjena!
När dyker den där kampanjen upp? Jag kan inte bärga mig! Obs: Seriöst.
Magnus Jakobsson.
Heja Rut!
per ahlbäck
Håller med, minigrisar är äckligt söta.
Varför är det filmat mot greenscreen?
Det är inspelat för att bli en banner. Den ligger på Dagens Media just nu.
Åh, den där tanten såg jag för typ femton år sen på en hembygdsgård i skogen utanför Karlstad! Det var nåt jippo för traktens locals och jag vill minnas att hon hade TVÅ minigrisar och ett gäng fåglar av olika modell. Helt underbart!
Genialt, har inga andra ord. Hur kom ni på detta mästerverk? En liten, gullig gris som alla kan prata om. Och så gräddet på moset, Linus på Resumé som ägnade ett helt inlägg i sin välbesökta blogg åt denna snackis. Jag tycker du, Nina, skulle slänga på några i till där uppe i Griiiiiiiiiiis. Det är sådant här som får kriktikerna av reklam att sy ihop munnen. Vem kan kritisera en bransch som skapar sådana här gulliga idéer för att vara cynisk. Garbergs, hör applåderna från era konkurrenter.
Bannern är dessutom helt fantastiskt gjord. 12 fps, suddig och sen kommer det in någon hackig text (i ozynk) på slutet där det står nått. Nöjda med den?
Vad har Rut med "diskussionen runt omkring Guldägget" och "interaktivitet" att göra? Låter mer som en efterkonstruktion efter en oväntad lätt införsäljning på förbundet.
Det här är lika långsökt som att kalla NUG för konstnär.
Hmm, jag är faktiskt själv lite skeptiskt till vad som är det interaktiva med detta. Hur skapar Rut "diskussioner kring vad som är bra reklam" (förutom just här där vi diskuterar just Rut)? Lite konstigt att göra något supertraditionellt och hoppas att det skapas diskussioner på grund av just det.
Känns som en bra analys att diskussionen omkring Guldägget är Guldägget, men utförandet skulle nog ha mått bra av lite andra vägar än en gris som vill bli kompis med en på Facebook (det var faktiskt en Sköldpadda som skickade en vänförfrågan till mig samma vecka. Zoobook it is).
Trevlig helg!
M och Victor: Interaktiviteten ligger i att göra varje grej i varje medium så pratbart som möjligt. Om vi måste göra en banner (för det måste vi), hur kan vi göra så mycket som möjligt av den? Där kommer Rutan in i bilden. Och jag kan inte påstå att jag har sett särkilt många andra banners med hundratals tittar på Youtube och fanclub på Facebook. Och diskussionen här (och på byråerna, för jag tror fortfarande att fler diskussioner försiggår över byrålatten än på bloggar) är det vi vill uppnå. Om man ska göra reklam för en reklamtävling är den enda misslyckade reklamen den som ingen tycker något om.
Men, naturligtvis är inte Rut hela idén. Hon är som sagt bara en banner. Vi kommer att testa många olika sätt att driva diskussion. Vi får se vilka som funkar bäst.
Post a Comment