Tuesday, February 10, 2009

Bloggen och den vuxna människan

Dagens Media skriver om Thérèse Mannheimers nya företag Bloggmode.se. Det är en tjänst som organiserar och kategoriserar modebloggar. Trots att sajten skulle må bra av några fler korrvändor och en copywriter som är lite mindre förtjust i utropstecken, tycker jag att det är en bra idé. Inte för läsarnas eller bloggarnas skull, utan för dem som vi brukar kalla vuxna människor. Alltså de som har kostym och ska tjäna pengar på det hela.

"Bloggar" är ett mycket konstigt fenomen. Trots att det har funnits i rätt många år, och trots att väldigt väldigt många håller på med det, finns det en magnifik motvilja hos mediaetablissemanget att förstå vad det är. Den där vedervärdiga artikeln i DN var ett exempel på det. (En betydligt mer insiktsfull artikel skrev Gertrud Hellbrand i helgen. Bra DN!) Det hejdlösa uppvaktandet från PR-människor som min kollega Sandra får utstå är ett annat. Vuxna människor tror sig veta vad en blogg är, men har fått allt om bakfoten. Därför behövs Bloggmode.se.

Det Bloggmode förhoppningsvis kan förklara för vuxna människor är att bloggar är precis som vilket annat media som helst. De fungerar exakt som en tidning. Det är olika människor som står bakom dem (ibland flera) med olika smak som skriver om olika saker. Vissa är råkommersiella medan andra aldrig skulle göra ett samarbete med ett företag. Modebloggar är inget undantag.

Precis som i alla andra sammanhang måste man förstå för att kunna tjäna pengar. Det, alla vuxna människor, är anledningen till att ni borde titta på Bloggmode.

9 comments:

Jesper said...

Hejsan,

Tack för en trevlig bloggpost! Jag sitter och jobbar med att förbättra tekniken bakom webbplatsen, men vi ville lägga ut den i en betavesion för att få kommentarer så att vi prioriterar rätt saker.

Mejla gärna, eller tipsa här i bloggen om de saker som vi bör förbättra eller lägga till.

:)

//Jesper

Björn: said...

Jag skrev en förvirrad replik på ditt förvirrade inlägg om förvirringen.

http://offentligheten.blogspot.com/2009/02/den-forvirrande-bloggsfaren.html

Anonymous said...

Halkade in av ett misstag. Du skriver precis så tråkigt som man kan förvänta sig av en Handelstyp.

Anonymous said...

Anonymous, seriöst. Att du ens orkar. Hoppas du halkar på isen.

Anonymous said...

Håller med anonymous, så tråkigt skrivet. Styltigt och messerscmittigt. Analyser som trillar omkull (på isen) och en jobbig lillgammal attityd som tror sig veta allt men (återigen trillar omkull på isen) ligger där pladask på rumpan.

Anonymous said...

@ de anonyma typerna:
Känner ni er trampade på tårna? Fast det är klart, Blondinbella är ju mycket roligare skriven. Inte så många svåra ord och lite fler smileys. Blogg som blogg, eller hur?
Läs inlägget igen och tänk efter på vad in just skrev. Fast å andra sidan är det alltid skönt med några som på en gång bevisar tesen i ett inlägg...

Anonymous said...

Bloggmode. Tjejbloggar. Ångestbloggar. Reklambloggar. Gäsp. Jag läser dem alla. Shysst att de samlar ihop dem åt mig.

Anonymous said...

Typiskt anonyma att kommentera sådana saker. Visst att ni inte gillar bloggen men önska inte någon att halka på isen.

Nina, jag har följt din blogg ett tag och finner den mycket bra och intressant. Dock vill jag gärna se ett inlägg från dig där du diskuterar internet som medie i reklambranschen.

För att fast jag håller med mycket om dina inlägg så håller jag inte med dig om att bloggar skulle exakt vara som en tidning.

SegerJohansson said...

Linn:
Och själv har du en blogg om mat! Gulligt!

Varför tjata om vad det är?
En blogg är en blogg? En tidning är en tidning?
Eller blir det för enkelt då?
Notanotherplanningblogg är en av runt tio bloggar om kommunikation som jag som student inom kommunikation ofta följer.
Den står sig bra med ofta eftertänksamma inlägg. Tack Nina