Friday, December 5, 2008

Voilà!

Jobbet som vi vann med i Young Creatives med.

Uppdraget: Teenage Cancer Trust är en organisation som gör det det låter som. Nu vill de göra en kampanj för att få ungdomar (11-16) i Europa att röka mindre, alternativt inte börja.

Insikt 1: Helvetes jävla skit. Alla smarta reklamhjärnor i världen har försökt lösa det här problemet i 30 år och ingen har lyckats.

Insikt 2: Alla anti-rökkampanjer fokuserar på att ändra människors attityd till rökning. Tänk om vi kan strunta i det helt och hållet, och börja med beteendet istället?

Insikt 3:
När man är ung är skälen för att säga ja till en cigg direkta och konkreta. Man får vara med, man blir lite häftig och känner sig lite vuxen. Belöningen för att säga nej är däremot både abstrakta och långt bort i framtiden. Borde vi inte flytta den belöningen till nutid istället?

Lösningen: Projektet Swap-a-smoke



Vi sätter upp swap-o-mater för cigaretter där ungdomar rör sig. Den som har en cigarett i handen kan välja att få belöning genom att röka den, eller genom att swappa den. I såna fall stoppar man in det i maskinen och får ut ett kvitto. Det kan sen lösas in mot musik, film, spel, ringsignaler eller något annat kul.



Hemsidan (som också finns i mobilversion) är uppbyggd som en webbshop där man samlar sina credits och väljer sin belöning. Man kan också se hur många som har swappat cigaretter i olika länder och hur många som har gjort det totalt.



För att göra reklam för det hela tog vi fram en applikation som ligger i ens browser. I den finns ikoner som man kan dra in i bilder och filmer för att swappa cigaretterna där. Det får man också credits för. Varje sån bild funkar sen som en banner för kampanjen. Om någon klickar på en swap jag har gjort får jag credits för det. Man kan också rita egna bilder och lägga upp i verktyglådan. Varje gång någon använder min bild får jag poäng för det med.



Till slut har vi samlat in en massa cigaretter som vi gör en bok av och skickar till makthavare i Europa för att inspirera dem till att tänka kreativt kring anti-rökkampanjer och skärpta ålderskontroller.



Juryns (och vår egen) enda invändning var att det här belönar dem som röker lite men inte dem som inte röker alls. Kommer unga alltså köpa cigg för att byta till sig saker? Och är det en bra grej?

Men så kom vi fram till att dem vi vill påverka är ju de som är i riskzonen och har cigaretter omkring sig. De som aldrig skulle komma på tanken har ju redan fattat rätt beslut. Dessutom får barn under 18 egentligen inte köpa cigaretter, så en valuta lär det knappast bli. Istället handlar det om att oskadliggöra de illegala cigaretter som finns i närheten av barn.

Det var det. Trevlig fredag!

21 comments:

David said...

Nina! och alla andra i teamet.

Brukar mest vara avundsjuk på andras bra jobb, men detta var BRA!Riktigt bra. Kan man få lägga upp det på sin egen blogg som exempel på "god stuff"?

Grattis / David

Anonymous said...

Detta var fantastiskt. Obs: Seriöst.

M.Jakobsson
DDB Stockholm

Nina said...

David: Tack! Och självklart får du lägga upp det på bloggen. Posta gärna länken sen.

Magnus: Tack! Obs: Seriöst.

Anonymous said...

Good stuff! Kul att fa se det...

Anonymous said...

Ni bildar en community där man tävlar med andra om att sluta röka. Jag tror att det finns de som inte röker som också vill vara med och därför börjar röka, för att sluta. Finns den risken, tycker du?

Alla som vill röka under 18 får tag på cigaretter, minns rökrutan på högstadiet...

Anonymous said...

Svinigt Svinigt bra!

Bockar, bugar och säger förlåt. Ni har alla tre vuxit från småspolingar till vuxna ansvartagande människor. Inte reklamare, människor.

Tack!

Anonymous said...

Fyndigt och jävligt rätt-på-målgruppen! Tyvärr tror jag att det får motsatt effekt - att cigaretter får en större plats i kidsens medvetanden än de hade innan. Kan jämföras med när jag var dum nog att försöka sluta snusa genom att skära ner till en dosa i veckan. Jag har aldrig varit så fixerad vid snus som jag var då, och mycket riktigt, efter det snusade jag mer än någonsin.

Hursomhelst, här är en sjukt bra antirökgrej: http://adsoftheworld.com/media/print/bc_lung_association_info

Anonymous said...

Bra tänkt. En invändning i all vänskaplighet bara: Dom där automaterna/maskinerna som ska tillverkas... Ursäkta mig, men det låter faktiskt inte realistiskt.

Men du, stort tack för strålande blogg.

Nina said...

Anonym: Jag tror inte att någon börjar röka för det. Vi ser ju inte att människor idag (utom väldigt få) går runt och samlar tomburkar och pantar. Så kul är det inte, liksom. Dessutom kan man ju byta cigg på nätet om man inte röker, vilket är både enklare och roligare.

Coupland: Det tror jag var för att du redan var beroende. Tonåringarna är ju inte det. Jag tror i alla fall att det skulle vara värt att testa i liten skala (på skolor där det röks mest) och se hur det gick.

Carl: Varför inte? Varenda mataffär har ju en pantmaskin för tomburkar. Varför inte en för cigaretter också? Det är ju precis samma logik: Istället för att försöka ändra folks attityd till att sopsortera ger vi dem ett ekonomiskt incitament för att göra det.

Anonymous said...

Vill inte vara tråkmåns, men det låter så komplicerat och framför allt dyrt att ge sig in och börja tillverka dessa fantastiska maskiner att det kommer bli hopplöst att få ihop en rimlig budget. men det är bara vad trista jag tror... Annars: kul och grattis!

Anonymous said...

Intressant idé, och bra tänkt - grattis!

Om man får komma med en konstruktiv "bygga-på"-idé, så skulle man ju också kunna tänka sig att byta ut "varningstexten" på varje cigarettpaket till reklam om bytesautomaterna och siten. Gratis media...

Anonymous said...

Jag tycker detta är grymt. Oavsett om dessa fantasimaskiner byggs eller inte. Idén är såsom jag uppfattar den INTE maskinerna (eller?) utan initiativet att erbjuda ett konkret alternativ till att röka cigaretterna.

Jag kanske har fattat fel, men jag gillar det jag fattat.

Anonymous said...

Jo, det ligger nog något i det.

Det kommer garanterat funka i den bemärkelsen att kids byter in cigg. Frågan är bara om de röker mindre för det. Skulle vara intressant att få veta.

Anonymous said...

Köp ett packet cigg! Rök upp hälften och få kanonheftiga prylar på internet för resten!

Anonymous said...

Sjävla insikten är ju jävligt bra. Och den går säker att ta vidare på jättemånga sätt om man nu inte gillar automater (men jag tycker att automater är kul)

Anonymous said...

Nina: "Jag tror inte att någon börjar röka för det. Vi ser ju inte att människor idag (utom väldigt få) går runt och samlar tomburkar och pantar. Så kul är det inte, liksom."

Tror Nina att folk samlar burkar för att det är kul, "liksom". Oj, vilken borttappad flicka du måste vara. De gör det för att de saknar pengar, för att deras pensioner inte räcker långt.

Ni skapar en kul community med flotta färger och man måste ha cigaretter för att få vara med. Case closed.

Anonymous said...

Grattis Nina, Emmeli och inte minst Carl Fredrik. Ni är stjärnor.

Anonymous said...

Hur kan ni bli så till er i trasorna pöver något så trist? Det säger verkligen något om er reklamare, inget att tro på, inget att se upp till. Måtte ni få skitbra betalt...

The Girls Of Florida said...

Shit va bra. Grattis i mängder!

Anonymous said...

Insikt och idé är riktigt riktigt bra tycker jag!

Sen kan jag för lite om tonåringars psykologi och beteende kring rökning för att bedöma hur det skulle funka. De som inte röker får ju inte vara med och få en massa coola saker i automaterna. Möjligen är det en risk.

Med krativiteten och substansen i insikt och idé imponerar. Hatten av Nina!

PS Nästa helg är skidtestarhelgen. DS

Rob said...

Fin! Precis så vinner man en tävling. Sen är det visst klart att det går att göra. I en stad i taget typ.