Wednesday, December 17, 2008

Det har blivit dags



Som vissa av er säkert redan vet, jobbar jag sedan ett par månader tillbaka som copywriter istället för planner. Jag har funderat en del på om/hur jag borde berätta det. Anledningarna till att inte göra det är såklart många. Först om främst tycker jag att det inte borde (med betoning på borde) vara så intressant för någon utanför Garbergs. Men eftersom det stod lite diskret i Dagens Media och en del har undrat är det väl lika bra att komma ut: Kära blogläsare, jag är copywriter.

Efter ett par år på jobbet märkte jag att jag gillade idéerna för mycket för att kunna släppa dem i tid. Och jag saknade att skriva i jobbet. Sen ska jag inte sticka under stol med att planningrollen, framförallt för den som är ensam på en rätt stor byrå, är rätt knepig. Det är svårt att förändra gamla strukturer. Och det hände en gång för mycket att en kund tittade på mig och sa: Är det DU som är strateg? Sånt händer inte när man är copy. Så jag frågade om jag fick byta, och det fick jag.

Sen vill jag passa på att slå ett slag för att det här med roller inte spelar så stor roll. Egentligen. Det är ju ändå så olika från person till person hur man jobbar. Och den enda skillnaden för mig nu mot förut är att jag jobbar djupare med färre kunder. Jag var en väldigt lösningsorienterad planner och nu är jag en strategisk copy. Eller ploppy, om man vill.

Så. Det här reser några frågor:

1. Kommer bloggen att heta samma sak? Ja, för den kommer fortfarande att handla om samma sak. Jag kommer alltid att tycka att planning är oerhört intressant och fantastiskt viktigt.

2. Kommer den att handla om samma saker? Ja, för jag är ju fortfarande jag. Och läsarna är förhoppningsvis fortfarande också sig själva.

3. Kommer någon fortfarande att läsa bloggen? Kanske inte. Men jag kommer i alla fall att fortsätta finnas här.

4. Om man pluggar och vill praktisera som planner eller undrar något om planning, kan man fortfarande fråga mig?
Självklart!

5. Var det rätt val?
Två månader in tycker jag att det är roligare än någonsin att jobba. Så ja, för tusan!

Är det någon annan som har erfarenheter av rollbyten? Hur gick det?

10 comments:

Anonymous said...

Då infinner sig en intressant fråga om vi utifrån detta kastar om Rory Sutherlands resonemang; Är planners bättre kreatörer?

Anonymous said...

Ska man hårddra det så har reklambranschen styrts av copywriters sedan dag ett. Visst finns det undantag, men dom är försvinnande få. (Och skrapar man lite på ytan så är dom också copywriters.) Så är det bara. Välkommen till klubben Nina.

Anonymous said...

Ps. Anledningen till att nymodigheter som planners och creative directors har haft så svårt att få fäste i branschen är naturligtvis att dessa sysslor alltid har funnits där. Fast du utförda av - ja just det - copywriters. Ds.

Anonymous said...

PPs. Å yrkets vägnar måste jag be om ursäkt. Naturligtvis stavas hårdra med ett d, inte två. Fds.

Anonymous said...

De flesta självvalda rollbyten är positiva och utvecklande, eftersom de bygger på drivkraften i människans nyfikenhet och engagemang. Den dag man slutar att vilja utvecklas slutar man också att utvecklas. Du kanske t o m skulle prova på att vara projektledare framöver - eller testa kundsidan?

Sophia said...

Hej! Jag heter Sophia och studerar i USa och ska ha min praktik på en reklambyrå nu i vår. Framför allt ska jag jobba med copywritern för det är det jag varit allra mst intresserad i.

Har du några tips nu, två månader in på jobbet, som du kan delge mig? Och om du har några tips på hur man tar sig igenom branschen och blir copy?

Tack så mycket! :)

Och tack för härlig läsning varje dag.

Anonymous said...

Grattis helt enkelt. När idéerna är centrala spelar titeln mindre roll. Mer än i byråns arbetsfördelning och kundens ögon, kanske ...

Nina said...

Jesper: Det får vi se. Fast det krävs nog att några fler gör övergången för att resultaten ska bli pålitliga...

Magaluf: Lätt att jag ska jobba på kundsidan någon gång! Om Method Home skulle ringa t.ex. skulle nog ingen tacka nej... Men projektledare tror jag inte är min grej. Det innebär att man måste vara social, och det är inte jag.

Sophia: Tack själv för att du läser. Och svår fråga. Jag tror att det bästa sättet att bli en bra copywriter är att älska två saker: problemlösning och språk. Om man gillar att lösa riktiga problem blir man automatiskt kreativ. Och gillar man språk kan man ta sig igenom de där broschyrerna och utbudsannonserna utan att tröttna. Sen skadar det aldrig att vara väldigt åsiktsstark och diskutera mycket med människor som har mer erfarenhet än man själv har.

Anonym: Tack! Ärligt talat bryr sig kunderna förvånansvärt lite. De fattade nog aldrig skillnaden till att börja med. Internt är det däremot stor skillnad. På ett bra sätt.

Anonymous said...

Jag tror att reklambranschen bygger på folk som Nina, som faktiskt är bra på fler än en sak. Titlar är således ointressant. Jag har träffat ADar som är grymma planners, copys som är visuellt väldigt formstarka, etc. Det finns dock många kreatörer som inte kan stava till planning eller ens koncept, så jag köper inte Rory Sutherlands eller Carl JPs argument. Individuell talang och förmåga och ett driv och engagemang att få jobbet gjort går före generaliseringar om yrkestitlar.

Anonymous said...

Det tror jag du har helt rätt i, Leon.

Sen är jag i och för sig en usel formgivare, men kan åtminstone tänka i bilder :)

Och - ja, jag kommer definitivt att fortsätta läsa bloggen. Den är väldigt läsvärd.