Friday, December 19, 2008

Obligatorisk lista

Då var det dags igen. Ett år går väldigt fort ibland. Som sig bör ska det gångna året sammanfattas i listform. Det är jättekul att göra listor. Här är min första.


Det vi minns av Reklamåret 2008


Årets kampanj: Million. Så hände det till slut, att en reklambyrå löste det verkliga problemet. Den som 2009 säger att vårt enda ansvar är att göra bra reklam får en spark på smalbenet.

Bubblare: Gruppsexryktena kring DDB Stockholm. Sant eller inte: Det är årets mest virala fenomen.

Årets varumärke: Viking Line. Ni vet redan att jag tycker att Färjan regerar. Viking Line förtjänar alla applåder för att de tog en bra chans när de såg den.


Årets mest överskattade:
Ordet modig. Det är inget modigt över att bjuda på en tjänst eller något kul. Det är nödvändigt och vettigt. Att satsa miljoner på en mainstreamkampanj är däremot väldigt modigt, eftersom all erfarenhet visar att det är pengarna i sjön.

Årets minst överskattade:
Uppmuntrande mail. Om man läser kommentarerna på bloggar och tidningar i den här branschen är det svårt att tro att det varje dag skickas tusentals mail mellan vänner och kollegor på olika byråer. Mail som bara går ut på beröm för ett bra jobb. Man blir lika glad varje gång!

Ett fint mail från en fin vän.

Årets buzzword: Lågkonjunktur.


DI idag. Och alla andra dagar.

Årets plannergrej: Det verkliga problemet.

Årets kreatörsgrej: På riktigt.

Projektledargrej:
Att stänga av mailen i Blackberryn.

Årets meta:
När pappa utnämnde de bittra kommentarerna på Dagens Media till årets flopp, varpå han överöses av bittra kommentarer. SAOLs definition av tragikomik.



Årets byråfest: Bacons fest i Cannes. Så mycket pool, så mycket champagne, så få toaletter. Och B-reels innegård i början av sommaren. Jag fick ljuga mig in, men det var värt förnedringen.






Årets kundjulklapp: Sexleksak från Social Club, gemensam till byrån (??)

Årets konsensus:
Det här håller inte längre.

4 comments:

Anonymous said...

Tack för att du bjuder även dom som inte visste om det där ryktet på att det existerar. Trist stil. Förtal och dekadens. I synnerhet som sanningen om det där är lika harmlös som en kastrerad kerub.

Nina said...

Anonym: Jag vet inte om du är ironisk eller inte. Men jag tror inte att det ryktet har undgått någon som läser den här bloggen. Som du säger är det väldigt harmlöst men ganska knäppt och det är väl därför alla har pratat om det.

Anonymous said...

Jag hade inte hört det ryktet och nu är jag nyfiken. Har DDB gruppsex med varandra?

Anonymous said...

Som sagt, drevet vattnas. Jag kan bara skratta. Både åt sanningen och åt att ryktet ens finns.

Nej, nu ska jag dra och basta lite.