En annan kort, men viktig, insikt från Hyper: Branded Content.
Jag vet inte varför så många företag har fått för sig att det bästa sättet att sälja en tjänst till andra företag är genom ett sk säljsamtal eller säljmöten. Såna aktiviteter är one-to-one-marknadsföringens version av riktigt dålig och högljudd utbudsreklam. Eller nåt. De är störande, svåra att värja sig från och antagligen ganska ineffektiva. De gör motsatsen till show, don't tell.
Såhär tänker jag: Om man är väldigt duktig på någonting måste ju det bästa sättet att sälja det vara genom att bevisa att man är duktig på det. Det gör man lämpligen genom att hålla föreläsningar (inte om sig själv såklart, utan om det man är bra på) eller nåt annat som människor vill gå på. De ska vara så jäkla intressanta att man skulle kunna betala för att se dem, men istället låter man företaget man representerar bjuda på kalaset och det blir då branded content.
Det här har såklart inget nytt. Massor av företag säljer genom allt från halvdagsworkshops till kareokefester. Men fortfarande händer det nästan varje vecka att jag får just såna där säljsamtal. Dessutom är det ju så vi reklambyråer säljer oss själva också: Ringer upp och säger hej, det här är vi och vi skulle gärna vilja presentera oss för er. Istället för att ställa oss upp och göra en show av det vi kan. Så väldigt mycket roligare det skulle vara!
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
2 comments:
Ett av skälen till varför ett säljsamtal kan vara bättre än ett föredrag är för att det just är ett samtal - en möjlighet för mig som (presumtiv) kund att ställa frågor och ha en dialog med säljaren.
Att berätta vad man kan göra är en sak, att utveckla vad du kan göra för just mig och mitt företag är en helt annan fråga - framför allt om vi pratar om skräddarsydda lösningar (sim t ex byråtjänster).
En parallell är pitchförfarandet - en byrås "credentials" presentation är en helt annan sak än att t ex arbeta tillsammans med uppdragsgivaren i en test-workshop. Det första gör dig valbar, det andra gör dig vald.
Japp. Men ofta hoppas steget valbar över om man går direkt på säljsamtalet. Och då blir det ju tvärnit.
Post a Comment