Wednesday, June 13, 2007

Storfräsare, onsdag, eller helt enkelt en kyckling?

Jag tänkte börja bloggen med ett högtravande manifest baserat på extremt noggrant vägda insikter, men jag har alldeles för mycket bloggande inom mig för att ha tålamod med det.

Efter att ha jobbat i en och en halv vecka börjar mina arbetsuppgifter sakta utkristallisera sig. Det finns helt klart olika nivåer av arbete. Jag och min kollega Johan har just utarbetat ett system för att klassificera detta:

1. Storfräsarplanning
(eller copy, eller projektledning, eller vad som helst). Man jobbar med otroligt svåra saker för sanslöst stora, tunga och komplicerade kunder. Innefattar ofta lååånga möten, lunch i konferensrummet, powerpointpresentation och inte sällan kavaj.

2. Onsdagsplanning. Den mer bekväma mellannivån av arbete. Frågor i stil med "Vad tycker egentligen vår målgrupp om anti-rynkkräm?" och "Vad händer egentligen med My Space?" besvaras på den här nivån. I onsdagsplanning innefattar även bloggande, läsande av andra bloggar och poppsykologiska böcker. Och fika med APG.

3. Kycklingplanning. "Vilket år uppfanns den moderna pokern?", "Vad hette den där killen som föreläste den där gången?" och "Kan du hitta den där filmen som DDB gjorde för McDonald's?" är typexempel på den mindre roliga kycklingplanningen. För copywriters innebär det att skriva texten i utbudsannonser.

Genom att klassificera sitt arbete på det här sättet märker man rätt snart om man har balans i sin arbetsvecka. Man ska nog ligga på onsdagsplanning i genomsnitt.

Just nu uppehåller jag mig främst på storfräsarnivå, därav blogginlägget mitt under arbetstid. En rookie som jag klarar inte hur mycket som helst!

No comments: