Tuesday, June 26, 2007

Lite piggare i huvudet nu.

Johan är uppenbarligen snabbare än vad jag är på att gå från baksmälla till klarsynthet. För det var typ det här jag menade med mitt förrförra inlägg, som uppenbarligen var lite oklart eftersom Researcher tolkade det som någon sorts "Sverige, bäst i världen"-analys.

Ärligt talat struntar jag i hur det går för Sverige generellt. Jag bryr mig om det som lämnar mitt skrivbord och byrån jag jobbar på. Och så gillar jag all bra reklam, eftersom den gör världen vackrare. Svensk eller inte spelar mindre roll. I Cannes fanns det mycket otroligt bra reklam (Grand Prix-vinnaren i outdoor är ju så bra att man storknar) men också mycket platt reklam. Platt reklam kan vara kul och snygg, men den ger mig ingenting. Den gör reklam för problem istället för lösningar, för kategorier istället för varumärken och har framförallt inget som gör den minnesvärd. Några exempel på Cannesbelönt platt reklam finns här, här (Ariel) och här. (Clima Bicycle Lock). Om sånt vinner är jag inte ledsen över att förlora, men jag är ledsen för att folk i min bransch tycker att det är värt att belöna reklam som inte ger betraktaren någonting.

Så nej, Sverige är inte bäst i världen. Diesels Heidies är bäst i världen. Doves Campaign for real beauty är det, Nike+ och massor av annan reklam som faktiskt gör att det händer något. I hjärnan, i hjärtat, och på sikt, i plånboken.

5 comments:

deep.ed said...

Nejnej! Det jag menade var att du gav ett annat perspektiv än just det perspektivet som branschmedierna kört senaste veckan: att Cannes var ett fiasko för Sverige. Du var klar och koncis över att vi svenskar kanske måste inse att vi är rätt små även inom reklamvärlden... Så jag menade alltså att du har rätt och branschmedia har fel :)

deep.ed said...

Jag har uppdaterat postningen med vad jag hoppas är ett klargörande om detta...

Nina said...

Oj då. Visst inte så klar i huvudet trots allt :) Och vi som jobbar med kommunikation... Hur ska detta sluta?

deep.ed said...

Vi är ju planners - vi ska vara lätt svårförståeliga... :)

Har du förresten sett min fundering över om det är vanligt med vädurar som är planners?

Nina said...

Ja, jag såg det. Kan tyvärr inte bekräfta teorin, jag är Stenbock (och en väldigt typisk sådan, tydligen)