På torsdag är det slututställning på Berghs. Snacka om att de har lyckats bräda alla andra när det gäller PR. Man kan gilla eller inte gilla Berghs Live, men man kan i alla fall inte missa det.
Arbetsgruppen har, som sig bör, skrivit ett manifest.
"Vi kommunikatörer är överens om väldigt många saker. Till exempel att det hänt en hel del med vår värld de senaste åren. Ett nytt medielandskap gör att vi håller på att förlora en massa saker vi tycker om. Det första är kontrollen. För visst är vi alla överens om att konsumenten har mer makt än någonsin. T.om. större makt än vad vi själva har.
En annan sak vi förlorat är våra vanor och mönster. De kommunikationsmodeller vi så länge förlitat oss till fungerar inte längre. De medier vi behärskade är plötsligt hotade och ifrågasatta. Vi kan inte göra som vi alltid har gjort. Vi är överens om att lågkonjunkturen är smärtsam och att vi inte längre har chansen att ta några kreativa
risker. Men framförallt har vi förlorat vår trygghet. Och det sprider förvirring och rädsla. Vi är överens om att allt är “svårare nu”.
Men.
Vad har vi egentligen vunnit?
På den frågan har vi inga och tusen svar. Det är det som Berghs Live handlar om. Vi har vunnit en helt ny värld av mediekanaler. Vi har vunnit oändliga möjligheter att engagera konsumenter. Att prata med dem och få ett svar. Vi har faktiskt vunnit en helt ny konsument som är smartare och mer påläst än någonsin.
Allt det har vi vunnit. men det är bara en bråkdel av det. På Berghs Live försöker vi hitta så många av dessa bråkdelar vi bara kan. Nya möjligheter, nya vägar och nya utmaningar.
Under Berghs Live struntar vi i det vi har att förlora. Vi lägger problemen åt sidan och koncentrerar oss på lösningarna, med den återkommande frågan “Vad har vi vunnit?”. Och kanske kan vi tillsammans komma överens om nya och bättre saker.
För det är vad Berghs handlar om. Möjligheter."
Jag blir fan gråtfärdig och älskar Berghs mer än vad som är sunt för någon som inte har gått där. Och jag blir AVUNDSJUK. Så fruktansvärt avundsjuk för att de där fantastiska människorna har hittat varandra redan nu. De kommer att få skit och elaka kommentarer och få se sina stora idéer nedsablade av människor som tycker att det är "skönt att äntligen få se en riktig hederlig reklamidé igen." (OBS citat från välrenommerad kreatör jag träffade här om dagen.) Men det kommer inte att göra något för de vet att de har rätt.
Lycka till med monterbyggandet gänget, så ses vi på torsdag!
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
2 comments:
Hmm, själv kan jag tycka att det en reklamskola ska gör är just att utmana, ifrågasätta och göra tvärtom. Inget ont om årets utställning som jag inte ens har sett, men börjar man inte bli trött på detta eviga prata om nya tidens reklam, all makt som hamnat i konsumentens knä och kreativa affärslösningar? Det är ett sätt att se på saken, men är det inte det mest självklara och politiskt korrekta som finns att säga just nu. För fem år sen lät det på samma sätt, fast då var det "integrerad kommuniktaion" som var ropet för dagen. Jag hade hellre sett att Berghs och de nya kreatörerna hade något mer överraskande att säga än samma sak som DDB, Volontaire och resten av Sveriges byråer./Lisa Mann
Vart gick du i skolan någonstans då? Har alltid trott att du gick på Berghs, vet inte riktigt varför.
Post a Comment