Tuesday, May 12, 2009

Några idéer

Vi gör en kampanj för Svenska Spel som handlar om att de kan hjälpa en att hålla koll på tiden när man spelar hos dem. På svenskaspel.se finns det redan ett gäng verktyg som hjälper till med det. För att göra tidskollen lite mer rörlig har vi tagit fram Spelklockan som finns som mobilapp och widget.





Fina va? Här kan man ladda ner dem. Framförallt mobilappen använder jag riktigt mycket. Mest för att min gubbtelefon inte har någon äggklocka. Här är en banner som går på svenskaspel.se. Den rör sig och pekar på sajtens klocka i högra hörnet. Tyvärr är jag för oteknisk för att publicera den så.



Vi har gjort en film också.



Print och utomhus kommer snart.

Några åsikter?

10 comments:

Anonymous said...

Till en början gillade jag filmen. Kanske mest på grund av låtval men sen började jag tänka till och är inte lika positivt inställd. Jag förstår inte riktigt vilket problem den är ute efter att lösa. Förmodligen var tanken spelmissbruk, som är rätt så allvarligt. Jag tror nämligen inte att en happy-ending film räcker. Det är att klappa problemet medhårs. Eller vad tror du Nina?

De där webbprylarna ni gjorde var inte såvars heta va? Eller berätta för mig hur en bild på en söt hundvalp kan få en person som precis förlorat tusentals kronor att inte försöka vinna tillbaka dem?

Och till sist är det inte min mening att låta bitter eller arrogant. Du var ute efter en åsikt och here it is. ;-)

Anonymous said...

Tycker inte heller att det pirrar till riktigt, men helt ok. Fattar att det är svårt, uppgiften är ju löjlig till att börja med. Att få folk att sluta spela samtidigt som samma företag gör allt vad de kan för att få folk att spela på i reklamfilmen efter. Kanske är det orsaken till den lite lama spåputtriga känslan?/Mats Häger

SegerJohansson said...

Vore intressant att höra hur du ser det utifrån ett planner perspektiv?
Spelar målgruppen ofta för länge? ser man det som ett problem, i.e. finns det kopplingar mellan att spela länge och således hamna i ett spelmissbruk?

Generellt sett borde svenska spel oftare kommunicera varför jag ska spela hos dem och inte hos någon annan.
Trygghets argumenten finns ganska inpräntade även i konkurrenternas kommunikation idag.

Anonymous said...

Kan man inte se det som lite ansvarstagande av svenska spel. "Vi vill att du spelar hos oss men gör det lagom lixom" Vad är det för fel på det.
Filmen funkar för mig som att inte bara spela mindre, jag spelar inte. Men den funka på mig som att man borde sitta mindre framför dator överhuvud taget. Status uppdateringarna i framtiden kommer bestå av en sak. -Sitter framför datorn...

Nina said...

Intressanta synpunkter. Målgruppen är allmänheten, alltså svenska röstberättigade människor som vi ska få att inte rösta bort monopolet.

Svenska Spels hyckleriproblem är ju verkligen delikat. Vi har försökt närma oss det genom att 1. Föra fram ett bevis för vad bolaget gör, snarare än bara en uppmaning och 2. Göra det på ett manér som ligger ganska nära spelglädje, som man ju kommunicerar annars.

Jag tycker att problemet med hyckleri blir större när man är happy happy i spelreklamen men gravallvarlig i ansvarskommunikationen. Då blir det bara schizo. Genom att lyfta fram spelverktygen på samma sätt som spelen tycker jag att man får ihop det bättre.

I print och utomhus kommer vi att förklara mer. Ska bli intressant att höra vad ni tycker om det.

Sebastian Smedberg said...

Viktigt att nämna är också att Svenska Spel arbetar förebyggande med spelansvar. Fokus ligger alltså framför allt på att folk inte ska trilla dit.
De vill gärna att man spelar så länge man gör det på ett ansvarsfullt sätt.
Det är anledningen till att Spela lagom-kampanjer kan ligga sida vid sida med kampanjer för Oddset, Lotto och Triss. Och anledningen till att vi valt en mer lättsam och mindre skrämmande tonalitet. Om vi däremot hade uppmanat folk att inte spela och använt oss av en skrämmande tonalitet hade vi hamnat i en dubbelmoralsproblematik (långt ord).

För att underlätta för spelarna utvecklar Svenska Spel bland annat interaktiva verktyg som obligatorisk tids- och budgetgräns på nätpokern. Och frivilliga verktyg som Spelklockan för datorn och mobilen. Dessa verktyg presenteras på spelalagom.se och det är dem vi hänvisar till i filmens sista rad ”Vi kan hjälpa dig att hålla koll på tiden”. Till skillnad från sina konkurrenter gör de heller aldrig reklam för sina mer riskfyllda spel som nätpokern, Vegas-automaterna eller Casinot. Faktum är att Svenska Spel nyligen blev utnämnda till världens mest ansvarsfulla spelbolag av World Lottery Association. Som Nina nämnde kommer vi att gå in närmare på detta i print och utomhus. Ser fram emot era kommentarer.

/Sebastian Smedberg, (Ninas och kampanjens AD)

Anonymous said...

Det låter ju bra i teorin. Men bäst vore väl om Svenska Spel valde sida och antingen försökte få folk att spela mer (och tog hand om ansvarsfrågorna på annat sätt, t ex genom att ge en del av vinsten till en fristående organisation) eller enbart försökte få folk att sluta spela. Dvs på samma sätt som Systemet som jobbar för att få folk att dricka mindre, det hade ju framstått som helt sjukt om de samtidigt uppmanade folk att dricka. Konsekvensen verkar ju hur som helst bli att denna typ av "ansvarsreklam" varken blir särskilt effektiv (eftersom man av politiska skäl inte kan ta tag i frågan fullt ut) eller särskilt kul, då den ändå måste ha en präktig underton./Klas Langfeldt

Anonymous said...

Håller med Klas Langfeldt här ovanför. Bestäm en sida och håll er vid den. Människor kommer alltid att spela på lotto, kasinospel etc. precis som folk kommer att fortsätta dricka alkohol i all framtid. Skillnaden är att Systembolaget går ut med en typ av kommunikation: Drick mindre. Och de har dem gjort jäkligt bra. Svenska spel behöver inte säga "spela, men spela mindre" för att människor kommer, som jag sa tidigare, alltid att gambla i någon form. Oavsett om ni säger det eller någon annan säger det.

Anonymous said...

Detta är väl ett typsikt resultat som uppstår när byråer jobbar mer på att lösa ett politiskt problem än ett verkligt.

Anonymous said...

Jämförelsen med Systembolaget tycker jag inte riktigt håller. Lättare för Systembolaget att säga drick mindre när alternativet till att handla på systembolaget är att dricka folköl, hembrännt, smuggelsprit eller åka utanför Sveriges gränser. Svenska Spels kunder kan ju bara skriva en annan webbadress och spela där istället. Sedan utsätts ju inte Systembolaget för samma press av sina konkurrenter som Svenska SSpel heller. Detta innebär ger Svenska Spel deras inte så delikata situation. /Erik