Monday, May 18, 2009

Dagens inspiration

Oscarmagnuson.se Snygga glasögon, men framförallt intressant varumärkesbyggande.

5 comments:

Emelie said...

Hey Nina,
Om inte jag minns helt fel så har du tidigare skrivit att du gillar Heinekens reklamfilm, med en Walk-in-closet? Jag KAN vara ute och cykla.

I vilket fall som helst, spana in uppföljaren:
http://www.youtube.com/watch?v=xk5JNs7KO30

EM

Anonymous said...

Vari ligger det intressanta i varumärkesbygget? Är intresserad av hur du menar, för mig är det bara ännu ett glasögonmärke som vill vara mode.

Nina said...

Jag tycker att det är intressant att låta konstnärer tolka ens egen produkt. Släppa in, göra intressant. Det hade varit ännu mer spännande om typ Vattenfall hade stått bakom såklart, eftersom kontrasten hade blivit större. Men jag tycker fortfarande att Oscar Magnuson ligger ljusår före annan glasögonreklam som alltid kör en snyggt plåtad annons med snyggt plåtade människor i ett snyggt magasin.

antoine said...

Jag tycker det känns rätt hårt på ett sätt som inte är finanskris anno 2009. Men det är möjligt att det är stringent och kongenialt genomfört.

Anonymous said...

Ok, men för mig är mode och konst typ sak samma i marknadsföringssammanhang. Alla varumärken som vill vara premium försöker vara antingen mode eller konst. Sedan tycker jag allmänt att varumärken som "låter" andra "tolka" produkten känns rätt trötta och åka snålskjutsiga. Det är ju så otroligt exploaterat område. Den "konst" varumärken vill låta sig kopplas till är bara lagom snygg och "cool" konst, dvs det är inte ens konst så som i alla fall jag definierar begreppet. Men jag håller med om att Oscar Magnuson som varumärke känns lyxigt och snyggt, men det är inte samma sak som att vara intressant. Det premiummärke som gjort det intressantaste på länge tycker jag är Vuitton när de gjorde annonser med Gorbatjov och liknande. Mäktiga gubbar som stod för världsmannaskap på riktigt och så långt från snygg modell/lagom vågad konst man kan komma.