Monday, January 19, 2009

Hrrm?

I Nju Jåk köpte Jenny en väldigt stilig och helt ekologisk väska som såg ut så här.



Varumärket var detta:



Vi kunde ju inte låta bli att tycka att det var VÄLDIGT likt ett varumärke hos en stor svensk matvarukedja:



Det kan vara slump såklart. Parallella idéer förekommer ofta. Men faktum kvarstår att det amerikanska varumärket är registrerat 2007 och ICAs kom 2008. Och att originalet äger domänen iloveeco.com gör att ICA borde ha lagt märke till det.

Vad tycker du? Spelar det någon roll eller?

24 comments:

Anonymous said...

Nej det spelar ingen roll.

Anonymous said...

Någon på marknadsavd på ICA har ju varit en weekend till NY och sett det och tänkt. "Äh va tusan. Det är ingen som kommer hitta den här tygkassen nere på Bleeker st."

Anonymous said...

Någon på marknadsavd på ICA har ju varit en weekend till NY och sett det och tänkt. "Äh va tusan. Det är ingen som kommer hitta den här tygkassen nere på Bleeker st."

Anonymous said...

Känns inte som om det är jättesvårt att komma på ett"i love eco", så det kan mycket väl vara påkommet på olika håll.

Anonymous said...

ja det var lite vääl likt... o andra sidan så är det lite svårt att skriva "I love eco" på ett annat sätt o fortfarande få det att se fint o gulligt ut.. You know :)

Anonymous said...

det är inte okej.
vad jag ser är uppläget detsamma, samt även typsnittet på eco.
deras produktnamn är "I love Eco". Vilket även ICA har tagit efter. Det är dock inte säkert att ICA "snott" det, uatn det kan bara vara en slump. Men man bör kolla upp om det fins liknande på marknaden. I Love Eco var ju faktiskt redan ett trademark när ICA registrerade sitt.

frebro said...

Jo, men ICA finns ju inte utomlands och den där tygkassen säljs inte i Sverige så det spelar väl ingen roll.

Anonymous said...

Det spelar roll. Men kanske har ICA och deras byrå varit i kontakt med upphovskvinnan innan? Om inte: det är inte OK att ta efter och ändra någon annans grafiska design bara så mycket att det håller om man blir anklagad för plagiat. Speciellt inte om man är stor och stark och den man plagierar är liten.

Anonymous said...

jag tycker båda två påminner lite om "I LOVE NY". världens mest kända "logotyp" typ...en logga som några hundra företag lånat genom åren. Alltså helt generisk och helt OK att använda

Nina said...

Frebro: Fast kan man verkligen resonera så nuförtiden? Även om nationsgränserna löser det juridiska problemet rör ju människor på sig.

Anonymous said...

konstigt att resjum och dagens media inte har tagit upp det än...

Anonymous said...

Kanske inte tillför så mycket i diskussionen men för ICA:s del är det ju ett genialt varumärke för deras ekologiska sortiment. Grundidén är ju som sagt inte direkt unik så troligt är att det mest folk inom grafisk design och kommunikation som reflekterar på att det skulle kunna vara ett plagiat.

Steffo

Anonymous said...

varför skulle det inte vara okej att använda samma? målet är ju att öka människors medvetenhet om miljön...vi kopierar varandra hela tiden i allt vi gör, jag tror det finns en naivitet att tro att vi alltid ska komma på något nytt. som Strindberg sa: hela livet är bara omtagningar.

Anonymous said...

Greetings to Sweden! This is the original creator of I Love Eco. I unfortunately do not speak swedish and therefore do not know what is being said on this blog. I will assume uneducated accusations are flying around and I would like to put a stop to them.

I created the original design of I (heart) Eco in 2006, in February 2007 I produced the first line of Organic T-Shirts & Totes via Cafepress and started my I Love Eco website/blog (www.iloveeco.com).

I discovered the blatant plagiarism of my design by design company IdentityWorks and food manufacture ICA last month and have been researching legal actions since. They started their line of food and advertising sometime in April or May, I also have record of people from their servers viewing my website/blog many times before their launch. I have protected my designs and ideas in the US via trademark and copyright laws. Back in March of 2007 I sent an I Love Eco pin to a lovely girl in Sweden who is in our Facebook group. If this transaction is identifiable, then Identityworks and ICA will be in violation of copyright infringement.

I hope you all like my organic totes and T-shirts, please visit my website and join our facebook group. Our products are all made with organic materials and zero-byproduct printing with love and care!

Being the little guy, I have really felt violated in this whole ordeal. Seeing everything ICA has done because they have the money to do it has been very disturbing. I started this little company for the love of the environment and to help educate people on living a sustainable lifestyle. If you'd like please feel free to email me at info@iloveeco.com (but please, in English :) )

Best Wishes!

Nina said...

Hi Julia,

I'm thrilled you found my blog! A short summary in english:

My friend Jenny bought your lovely bag in NY last week. We thought that ICA's logo was suspiciously similar. A quick google showed that your brand was registered long before theirs. I think it's obvious that ICA must have been aware of your brand before launching their own, considering that you own the domain iloveeco.com. Some commentators agree that this is unfair plagiarism, while others claim that since you're both inspired by the I love NY logo, it's to generic to be plagiarism.

Good luck with your company and your brand. I'm a supporter.

Anonymous said...

Men...helt ärligt. haha...lägg ner.
Dom skrev I love Eco?
I love whatever är ett begrepp. Det går inte att varumärkesskydda ett så vitt begrepp. Allvarligt. Det är som att jag skulle begå varumärkesintrång varje gång jag säger Jag älskar dig till alla jag älskar, vilket iofs inte är så många.
Ska "the creator of I love New York-loggan" stämma I love Eco-NY också eller? Alltså, helt seriöst, jag tycker verkligen att bloggen är bra, att alla är bra människor osv. Men detta går lite långt? Eller?
Jag bara frågar. Jag är en lekman i sammanhanget.

mvh

Inte Magnus Jakobsson. En annan.

Nina said...

Jag tycker inte att det konstiga var att man kom på idén. Det konstiga är att man kom på ett namn, googlade det, såg att det redan fanns, och ändå valde att gå vidare. Det är ju inte så att ICAs ekologiska sortiment måste heta I love Eco. Det finns säkert andra namn.

Sen har man ju inte tagit typsnittet från den klassiska NY-loggan utan från det amerikanska företaget. Där någonstans börjar det bli konstigt och onödigt, tycker jag.

Anonymous said...

Men I Love Eco? Det behöver man ju inte googla för att haja att det finns minst 22 varumärken som använder i dessa tider. Det är så intressant när någon hävdar absolut äganderätt till ett känt begrepp. Mkt intressant. Och inte minst navelskådande. Lirarna i " Der Apfel" bör ju också funta lite. Ställa sig frågan om det kan vara så att det finns fler människor. Och om dessa människor kanske har ett företag som säljer ekologisk mat också. Till personer som säkerligen "älskar eco."

Eller så är det bara jag som ska hålla käften och inte förstår sånt här. Jag vet inte. Dom sa det i skolan.

INTE MAGNUS JAKOBSSON!

Anonymous said...

Nej, det är inte samma typsnitt. Eco liknar, men det är ju inte samma.
Ja, idén är i båda fallen snodd och förvanskad till meningslöshet.
Nej, det spelar ingen roll att ett svenskt matmärke har samma namn som ett amerikanskt ... prylmärke? (vad säljer hon egentligen?)
Ja, det är skitmysko att IW och Ica gick vidare med detta om de visste att det fanns ett företag med en så pass lik logga trots allt. Men allt det förtas när storhetsvansinniga amerikaner försöker skaffa monopol på allt och ska stämma skiten ur människor världen över för att de har samma idéer (se Budweiser för eventuella frågor).

Pinsamt, IW och Ica, men jag kommer över det. Sådär, klart!

Julia Vasic said...

Hi Nina, I have checked-out the rest of your blog. Looks great and I wish you all the best!

Please send your friend Jenny a personal "Thank-You & Best Wishes!" from me. I hope she enjoys her I Love Eco organic tote and gets a lot of use out of it... I use mine for a book bag.

It is disheartening to have a logo copied and there are many technical aspects of the trademark & copyright law that has proven to be quite a discussion on your blog.

I can only speak for myself, and as a designer I researched and made sure that my logo was not a copy of something already created and it was a very sad moment when I saw the ICA logo. It's a shame that I huge company could not come up with anything orginal and decided "to be careful not to plagarize" (so said the designer of Identity Works). They obviously saw my logo, tweeked it a bit and thought no one would notice.

Stealing is stealing, and I'd rather my tv was stolen and smashed, than my ideas and hard work! I also don't expect anyone to understand unless it happens to them. And I don't wish it upon anyone.

Designers - protect your work :)

Anonymous said...

Julia,

Check yourself before you wreck yourself. In all honesty, your idea; I love Eco. It´s not excactly like it´s unique in any way. Should the "makers of" I love New York-t-shirts sue you? Should the inventor of the word Eco go legal on you? Surely not.

Kind regards,

A sad man. No life and all. Ugly too.

Anonymous said...

And further more, if you´re so Eco Lovin, don´t you think it´s great that people like Ica actually love eco too? haha....what are we? a nation of sixyearolds?

A sad man. No life and all. Ugly too.

Anonymous said...

Take Ica to court, they shall pay and also be punished to stop their Private Label line, if they dont choose to stop it themselfves a court shall give them hard terms. I have myselfve experinece from inviting Ica, to buy prodcuts from a company i represented. They went behind my back, and claimed a lot of excuses, one was that they had contacts via the Netherland shareholder Ahold. If Ica could learn again to do business on a ethic and moralic terms as they did in the early 80´s. Now are the organisations just full of tired academics who think they are the big kings, because they are top holder in marketshares. They haven even worked in a supermarket.

Please bring us more internationally supermarket players in this territorie and give them a match.

The big problem are not the retailers, its the management.

I LOVE COMPETITION

Anonymous said...

No, Julia. They never saw your stuff. But they knew the line "I love" and then they had a bunch of Eco food.
Sorry. Love your stuff, though. Nice. Eco friendly. Just the way people love it.

m