Thursday, December 17, 2009

Vilken idiot som helst kan väcka uppmärksamhet. Det svåra är att väcka sympati. För det krävs det talang.

When I want a high recall score, all I have to do is show a gorilla in a jock strap.

Så sa Leon Nordin respektive David Ogilvy på sin tid. Populära citat, båda två. Det märks inte minst på kommentarerna kring Studio Total häromdagen.

Det är mycket möjligt att herrarna Nordin och Ogilvy hade rätt en gång i tiden. Däremot skulle jag inte vilja säga att de har det nu. Vilken idiot som helst kan inte väcka uppmärksamhet.

Om Ogilvy skulle ta en gorilla och sätta på den en jock strap idag är jag inte säker på att någon skulle märka det över huvud taget. Den stackars gorillan skulle nämligen tävla mot det här.




Det här.


Och det här.


Och miljoner andra saker som är ännu knäppare, roligare och viktigare.

Uppmärksamhet är något man måste förtjäna, och får man genomslag förtjänar man en eloge. Jag är inte säker på hur man gör för att synas. Men jag är övertygad om att det kräver både list, fingertoppskänsla och hårt arbete. Och en sjutusan massa tur.

2 comments:

Christel said...

Klart att den har principen galler an idag. Skillnaden ar bara att gorillan har dragit av sig sin jock strap och borjat spela trummor:
http://www.youtube.com/watch?v=Ow_o78zjo14

Sebastian said...

Tror i och för sig att framgången för alla tre filmerna i inlägget beror på att de väcker sympati. På lite olika sätt. Det är fortfarande ett starkt verktyg. Men jag håller med om att en av de stora skillnaderna idag är att företag inte bara tävlar mot andra företag om sympatin. De tävlar framför allt mot vanliga människor och ovanliga möss. Och även om de försöker göra det med ett trumsosolo i en gorillakostym är det inte säkert att sympatin smetar av sig på dem. Vilket visade sig i Cadbury's försäljningssiffror. Folk älskade filmen men köpte inte mer choklad.