Thursday, December 3, 2009

Nu är jag hemma igen.

Fem dagar har gått utan att jag har tänkt på jobb. De fem bästa dagarna på mycket länge. Istället har jag åkt flygplan, långa (höga?)hissar och gula taxibilar. Druckit margaritas, bellinis och Vitamin Water. Gått i solen (utan halsduk!) och bläddrat bland böcker och färgsorterade tröjor i överdrivet konceptuella butiker.

Ibland åker man bort och inser att det är riktigt kul att komma hem igen. Ibland är det precis tvärtom. Nu är det tvärtom. Jag känner mig väldigt oinspirerad. Inte så att jag vill ta livet av mig. Jag vill bara inte jobba.

Vi hörs när dimman har lättat.

17 comments:

Anonymous said...

Så det var därför Svenska Spel blev uruselt. Barn som inte svär... Om ni är ärliga så lämna tillbaka cashen...

Anonymous said...

Ni borde struntat i BRÅ-rapporten som uppenbarligen är kass och pratat med fd-huliganer, supporterpoliser och andra om vilka argument som buiter på riktigt. Eller ville ni egentligen bara berätta om några gulliga människor som gillar fotboll riktigt mycket? Var detta Svenska Spels riktiga avsikt, eller har de ingen susning när det kommer till att köpa RIKTIGT riktad reklam?

Victor said...

Skärp er! Ni får en fan att skämmas över att kommentera.

Välkommen hem Nina.

Nina said...

1. Varför är den kass? För att du inte håller med?

2. Vi har pratat. SOM vi har pratat.

3. De insatser som görs idag funkar uppenbarligen inte. Om någon hade LÖSNINGEN skulle problemet inte finnas. Vi provar något nytt. Vi får se hur det går.

4. Den här bloggen passar inte för människor som argumenterar på lågstadienivå.

Anonymous said...

Du kan inte bli arg om man har en annan uppfattning än ni har. Jag tror en del av problemförklaringen och lösningen finns därute om man gör sin hemläxa. Ni ansträngde er inte tillräckligt, kanske har ni för mycket att göra. Att stämpla folk som småbarn bara för att man tycker att ni misslyckades denna gång är, ja, barnsligt.

Anonymous said...

Bara en rak fråga: Har kampanjen gjorts av fotbollsintresserat folk?

Nina said...

Självklart. Kunden tokbrinner naturligtvis för fotboll, och både hos oss och hos Acne har så klart alla fotbollsintresserade människor slängt sig in i projektet.

Anonymous said...

Nej det är inte självklart, det var därför jag undrade.
Tror man reagerar på maneret och att ni var tvugna att ha med julgranar.

Sebastian Smedberg said...

Hej alla anonyma. Kampanjen riktar sig inte till huliganer. Den är inte riktad. Av den enkla anledningen att fotboll inte är en smal sport för små subkulturer (läs huliganer). Ett problem är att en liten grupp supportrar anser sig ha ensamrätt på fotbollen. Och supporterkulturen. Några tusen personer definierar bilden av en sport som har 2,9 miljoner anhängare i Sverige. Kampanjen vänder sig till de 2 894 000 människor som gillar fotboll, inte att skapa problem. För att inspirera dem att ta mer plats på läktaren och i media. Det är intressant att den lilla grupp som anser sig äga fotbollen reagerar så starkt på att vi lyfter fram vanliga människor och inte "riktiga" supportrar. Men inte förvånande. Det bevisar egentligen bara att det finns ett sådant behov. Så egentligen borde jag tacka er för att ni stödjer kampanjen med ert ifrågasättande.

Anonymous 3 said...

Sebastian Smedberg: Ingen målgrupp, inget budskap. Som Ogilvy brukade säga. Visst vänder sig väl kampanjen indirekt till huliganerna? Utan dem hade det väl inte behövts en sådan här fånig och gammaldags (2001?) webbkampanj? Ni har nästan 3 miljoner mot er i Sveriges största firma. Se upp! Dessa inte så få huliganer som lyckas skrämma livet ur spelare, tränare, vanliga supporters, och tvinga fram tomma läktare och ge fotbollen ett uruselt rykte. Så att vi slutar satsa våra få pengar på Svenska Spel. Ni håller inte på med att visa upp hur härlig svensk fotboll är, se så många fina människor som är involverade. Ni skapar kommunikation som ska slå vakt och öka Svenska Spels intäkter. Enough said. Då är er kampanj ett slag i luften, bottnat i okunskap och strategisk oförmåga om hur problemet ser ut och hur lösningen bäst utformas. Det ni gjort är att försöka hindra utbredningen av ett farligt växtökande gift (som DDT) genom att visa bilder på fullkomligt giftfria växter som är strålande vackra i sin prakt. Ingen koppling whatsoever. Jaha, och vad vill ni säga med detta, annat än att ideellt engagemang är fint? Visa nu att Garbergs tillåter en öppen diskussion och inte stämplar oliktänkande som bråkstakar eller barnsliga. Jag är ingen supporter till något lag, men jag tycker att något borde göras åt huliganerna. De är i motsats till vad ni tror nyckeln till en framgångrik kampanj som visar på hur viktig fotboll är för många. Att göra en kampanj där roten till det onda inte finns med på något som helst sätt, utom i en fraseringstwist, är pengar i sjön och ett dåligt jobb av bl a Nina och Sebastian.

Nina said...

Både jag, Sebastian och alla andra som har jobbat med kampanjen tar gärna emot konstruktiv kritik. Men hittills har ingen här kommit med ett (1) enda förslag på hur vi skulle ha gjort istället.

Någon?

Anonymous 3 said...

Ni skulle kunna ge det mer impact och nödvändighetr om inte de rätt oförargliga två vanliga supportrarna tvingas stå för sig själva i sin syrliga värld. Jag hade försökt låta huliganerna se vad de verkligen förstör. Jag hade följt två barn (tjej+kille)i stället som inte längre kanske vågar gå på fotboll, och beskriva hur rädda de är. Saker kastas och bränns upp. Samtidigt som matchen lite amerikanskt hade kunnat visas upp i sin storslagna betydelse för sina vanliga supporters. Kontrasten! Det måste vara gripande, för alla. Sedan kanske, det är svårt, ett par huliganer (avhoppare?) kan berätta varför och vad som skulle hindrat dem. Kanske kan de träffa baren. I ett riktigt upplägg blir det inte fånigt som nu, med filmen som bara avslöjar att idén från början inte höll. Ibland är verkligheten bäst. Men barnen behövs för att känslomässigt visa vilka värden som riskeras om de dåliga krafterna tar över. Två filmer på 2min styck. Men då är det inte så enkelt som att låta homissarna påAcne sitta framför dator några timmar.

Sebastian Smedberg said...

Hej anonymous 3. Vi diskuterar ofta och gärna med folk som inte tycker som vi. Det blir mer intressant så. Men det blir också mkt trevligare om vi har namn på varandra och det blir mer konstruktivt utan pajkastning.
Det är inte alls omöjligt att vägen du beskriver hade varit framkomlig, vi diskuterade liknande spår tidigt i processen. Men landade i slutsatsen att journalistkåren redan hade åskådliggjort problembilden genom otaliga löpsedlar, tv-inslag etc. Därför valde vi att tillsammans med samtliga allsvenska klubbar lyfta fram exempel på motsatsen - den stora majoriteten fotbollssupportrar som förtjänar mer utrymme i media. 32 kandidater togs fram av klubbarna själva. De presenterades bland annat på varje allsvensk arena under två omgångar. Av dem röstade 34000 fotbollssupportrar fram 16 representanter (en från varje klubb). Dessa 16 bildade supporterlaget. Med ambitionen att inspirera fler att göra goda insatser, förändra mediabilden och skapa en dialog mellan olika klubbars supportrar. Bland annat. Kampanjen är inte hela lösningen på problemet men förhoppningsvis bidrar den. Framtiden får visa hur bra det fungerar. Vad vi redan vet är att över 50000 människor engagerat sig på supporterlaget.se, att laget stod på scenen på fotbollsgalan och att de varit med i debatt hos Ekdahl på TV4 mm. Så vi vågar nog säga att kampanjen inte är helt värdelös redan nu.

Anonymous 3 said...

Är man väldigt känslig och inte så säker på att man tycker rätt upplevs en pot fruktbar diskussion som pajkastning. Jag tycker det låter som att ni inte vet vad kampanjen ska leda till, troligtvis har kunden inte varit tydlig. Visst är det trevligt att vara på TV, men vilken effekt har det? Mitt upplägg skulle bidra till det enda som kan göra huliganerna till ett kort fotbollskap i svensk historia. Lagstiftning och åtgärder som gör det omöjligt för dem att riskera vanliga supporters hälsa och liv, som I England. Det ni gjort är troligtvis en pliktskyldig kampanj i Svenska Spels namn, så att Svenska Spel ser engagerat ut och särskiljer sig från sina privata alternativ. En bra kreatörsduo hade kunnat placera problemet i verkligheten med en snygg storytwist och inte i en LSD-inspirerad animerad film, där killen berättar hur de trycker tröjor som de säljer. Vilken vanlig supporter gör det? Bara en som reklamarna hittar på.

Sebastian said...

Jag kan bara konstatera att vi verkar ha olika uppfattning om tonen i en vettig diskussion. Du insinuerar bland annat i ditt senaste inlägg att vi är känsliga och osäkra, att vi inte vet vad kampanjen ska leda till och att vi inte är en bra kreatörsduo. (Och jag vet fortfarande inte vad du heter.) Eftersom du valde att inte läsa delar av mitt senaste inlägg där jag förklarade att klubbarna själva valt riktiga supportrar (Martin i filmen är en hängiven MFF-supporter och ja han trycker bland annat upp t-shirts) och eftersom du inte heller noterade att filmerna bara är en liten del av en större aktivitet ser jag ingen anledning att fortsätta diskussionen. Följden av detta kommer förmodligen bli att du i ditt nästa inlägg påstår att vi är sopor som inte vill diskutera våra jobb. Men nu har jag besparat dig det inlägget. Hej svejs.

Anonymous 3 said...

@Sebastian: Du är en slemmig och lurig reklamare (allvarligt och inte som nidporträtt), inte en sådan som behövs för att återupprätta vårt yrkes heder. När det blir diskussion spyr du ur dig invektiv mot mig som debattör. Tonen är för otrevlig (det är klart, jag tycker inte som du, vilket du nog är van vid på kontoret). Om du inte behärskar debattkonsten tycker jag att du inte bör ge dig in i debatter. Om det blir för mycket för dig, som nu. Jag tycker verkligen att ni är för känsliga och osäkra. Det är därför Nina och du inte vill diskutera. Jag tycker Supporterkampanjen är pliktskyldig och löljlig, det står jag för. Den står inte för något, det är pengar i toan, där Svenska Spel i varje fall kan känna att de gjort något inför regeringen och fotbollssverige. Antingen fick ni sådana riktlinjer från kund eller så misslyckades ni på Garbergs. Det finns inte många som kan bidra till att rädda fotbollen som nöje för svenskarna, ni hade möjligheten att bidra en del till räddningen. Istället fånade ni bort den. Av slapphet, oproffsighet eller en livrädd brief, det vet jag som sagt inte. Gråt nu inte, bli nu inte arga. Det leder aldrig någon vart.

Nina said...

Anonym kl. 9.29 säger:

"Jag tycker Supporterkampanjen är pliktskyldig och löljlig, det står jag för"

Dagens humor.