Monday, December 7, 2009

Någon har haft fullt upp i helgen.

Noko Jeans. Hela världen pratar om det. Grundarna har varit sysselsatta i flera år, en hyfsat stor skara intresserade har hängt med den senaste tiden, och nu är det riktigt känt. Eftersom PUB bestämmer sig för att inte sälja jeansen.

Noko
själva tycker att PUB gör rätt (i alla fall säger de det i sin blogg). Jag är tveksam. Noko är knappast ett kommersiellt projekt. Det är en organisatoriskt experiment, snarare. Vitsen är att belysa problem och villkor. Och så får inte jeansen säljas för att villkoren är för dåliga? Något säger mig att man hittar betydligt mer att bli upprörda över om man granskar Cheap Mondays 400-kronorsbrallor, än Nokos dyra och totalt transparenta process. Men bara för att Noko är öppna med problemen blir de straffade. Hej Processen.

PUB menar att det här är en del av ett större arbete för att reda ut villkoren kring produktionen av allt de säljer. Det vore ju toppen. Men jag tror tyvärr att det kommer vara lätt att glömma den lilla detaljen när stormen kring Noko är över.

Jag förstår att man upprörs över hur illa arbetare har det i Nordkorea. Det gör jag själv också. Det jag inte fattar är varför PUB ger sig på att sälja grejerna, och sen bestämmer sig för att inte göra det eftersom det är politiskt. Dels är ju politik hela grejen med Noko. Dels är det direkt kontraproduktivt om man vill bli ett trendigt ställe, som PUB så gärna vill. Man måste ta ställning. Men det vågar inte PUB. Och då blir det tyvärr mer ängsligt än tufft. Hur många hippa märken man än tar in.

Så heja Noko. Ni kommer att gå till jeanshistorien. Med en fantastisk historia, som just blev ännu bättre. (titanägg?)

HELLO IT'S Noko Jeans! from Noko Jeans on Vimeo.

9 comments:

Anonymous said...

WORD!

frebro said...

+1!

Anonymous said...

Något säger mig att du verkligen har slagit huvudet på spiken gällande vad grundarna vill kritisera med projektet

Johan Strömgren said...

Instämmer fullständigt! För övrigt känns hela utspelet väldigt "goddag yxskaft"; jag kan inte för allt i världen komma på något PUB skulle kunnat göra för att starkare förknippa sig med just politiken kring Noko än detta.

Nina said...

Johan: Ha ha. Så är det verkligen. Har t.o.m för mig att vi hade en artikel om det när jag pluggade på Handels - dementier som ett effektivt redskap för att stärka kopplingar till ett varumärke.

Hur många hade vetat att de såldes på PUB om de inte hade slutat sälja dem?

Jourtor said...

Tack för fin och klok text Nina.

Jonas said...

De finns i alla falla att köpa nu på: http://www.aplace.com/brand/nokojeans !!

Jakob O said...

Tack för att du förstår hur svårt och mångbottnat detta projekt är. Det värmer.

Anonymous said...

En grej får man dock aldrig glömma:
I Nordkorea äter folket människokött till följd av regimen. Det är inte the ordinary diktatur vi talar om. Jag säger inte att du har fel, jag säger bara att vi inte får glömma det. Kanske kan jeansen uppmärksamma detta, även om man i dagsläget inte alls berör ämnet, eftersom huvudsyftet är att tjäna cash.