Tuesday, October 6, 2009

Fortsättning.

Intressant att idén med Supporterlaget rör upp så mycket känslor. Vissa tycker att det är det sämsta de någonsin sett, och upprörs över att man inte går rakt på problemet (huliganerna). Andra tycker att frågan med supporterproblem överdrivs och att det snarare handlar om medias snedvridning i bevakningen. Och att man därför borde ta utgångspunkt i det.

Som en komplettering till diskussionen skulle jag bara vilka lägga upp den här, som har suttit i dagstidningar runt om i Sverige nu på senaste tiden.



Texten lyder såhär:

Svensk fotboll har några problem. Och 2,9 miljoner lösningar.

Krossade fönster. Kravallpolis. Rasism. Föräldrar som inte vågar ta med sina barn på ett derby. Vi vet alla att det pratas mycket om fotbollens baksidor.

Men för varje svart tidningsrubrik finns det människor med en helt annan historia. 2,9 miljoner, närmare bestämt. Så många är vi som gillar fotboll. Som är trötta på problemen. Och som tillsammans kan lösa dem.

Svenska Supporterlaget handlar om att lyfta fram supporterkulturens goda krafter. Eldsjälarna som gör fotbollen till Sveriges största publiksport. Som vi andra inspireras av. Så kan vi få ännu fler att hitta till de allsvenska läktarna.

Alla allsvenska klubbar finns representerade. Kandidaterna är supporters som har gjort något alldeles extra för sina klubbar. Nu är det upp till dig.

Rösta på dem som ska representera dig i Supporterlaget. Tillsammans kan vi stå upp för en fotbollskultur som alla kan vara stolta över.

Rösta och diskutera på supporterlaget.se


Så där ja. Fortsätt diskutera.

11 comments:

Anonymous said...

Bra text, men jag håller inte med om att problemet består av en liten grupp rötägg som förstör för alla andra. Visst är det ett enormt problem att en mindre grupp (dock bestående av flera tusen personer) ägnar sig åt mord, våld och skadegörelse i organiserad form kring matcherna. Men utanför denna grupp finns hundratusentals, kanske en miljon, andra som ägnar sig åt fylla, vrålande och att bete sig allmänt risigt och grisigt. Detta är ett minst lika stort problem, kanske större då det förstör för och sänker livskvaliteten dramatiskt för alla andra invånare. Detta problem är det få som tar upp, tvärtom skönmålas den stora massans beteende och framhålls som "folkfester" och "sydländska scener". I själva verket handlar det bara om klassisk skitstil med fulla vrålande följen av utspökade pajasar, ofta i bar överkropp och foppatofflor. Detta problem kan bara lösas genom att börja tala om fotbollspubliken som den låga pöbel den faktiskt är, och få företag att sluta stödja den och massmedia att sluta skriva om den. Först då kan fotbollen förpassas till platser där den hör hemma, dvs på behörigt avstånd från staden./Thomas Lans

Otto Dinmarca said...

Jag tycker den här annonsen, som jag aldrig sett, är dålig. Kanske togs den fram när några glada laxar ansågs kunna rädda fotbollen. Nu, när barn får stenar i huvudet och lagordföranden slutar efter hot, känns den bara naiv och väldigt generisk. Rösta fram ditt favoritgodis!

Daniel said...

Kul att du tar upp initiativet. Som är resultatet av välvilliga tankar. Saken behöver ju diskuteras på bred front och för klubbar och supportrar är det viktigt att den mediala bilden av supporterkulturen inte är den enda som målas upp.

Men... vad är det som detta supporterlag ska göra? Tycker det är oerhört luddigt och begriper inte vilket syftet med laget är? Varför ska man rösta in representanter?

Nina said...

Daniel: Precis som när man röstar fram ett Guldägg eller en Oscar handlar det om att man vill belöna människor som har gjort ett bra jobb. Och samtidigt visa vad man tycker är ett bra jobb.

Rent konkret kommer laget att firas på fotbollsgalan i november.

Anonymous said...

Lite jobb och mycket pengar!

Anton said...

Bra komplettering! Onekligen! Tillsammans med sajten blir det onekligen en se-den-större-bilden-retorik snarare än ett upprop. Jag vet ju inte vad uppdraget var från början, men som vissa väldigt ivrigt fyller i är det nog inte den byt-diskussion-insats som är önskelösningen.

Om kampanjen är riktad mot Stockholms makthavare är den desto bättre.

Bästa lösningen är nog annars att derbyn och hatmatcher spelas söndag lunch.

Marie Kry said...

Jag har inte gjort någon djupdykning i denna kampanj, men det skall man inte behöva göra för att få ett grepp om det är bra eller inte. Och detta tycker jag verkar rent ut sagt: BRA! Helt kart ett annorlunda sätt att ta hantera detta problem som kostar samhället SÅ mycket pengar och som man kan fråga sig har med sport att göra öht.

Daniel said...

Nina:
Tack för svar! Lyckades också leta reda på den informationen på annat håll, men tyckte att syftet var otydligt på supporterlaget.se.

Vem har nominerat dessa personer?

Nina said...

Klubbarna har stått för nomineringen den här gången. Om initiativet blir lyckat görs det förhoppningsvis igen nästa år, och då kommer vi att kunna ordna en mer demokratisk nomineringsprocess.

Anonymous said...

Supporterproblem, samhällsproblem, fotbollsproblem? Tyvärr tror jag att det är ett fotbollskulturproblem. Djupt rotat i fotbollen. Att det nu tar sig andra, mer aggresiva yttringar är ett av bevisen på att medlemsskapets betydelse i en förening håller på att omformas till ett kundbeteende. Som supporter agerar du mer som kund och blir förbannad om produkten du köper inte lever upp till dina förväntningar. I de här fallen får ledare, styrelse etc agera kundsupport. Eller som i AIks fall då en supporter anmält sitt lag till konsumentombudsmannen.Om problemet på lång sikt skall få en lösning behöver mycket jobb göras ända från grunden. Denna kampanj kan säkert bidra till det.

Anonymous said...

Vet inte vem som gjort annonsen men det verkar som de är fotbollsintresserade överhuvudtaget. Jag är det och det här ligger långt från att jag ska bry mig. Att eldsjälarna inom supporterkulturen gör att fotboll till sveriges störst publiksport. Vakna! Tror annonsmakarna verkligen att det är därför som fotbollen är sveriges största publiksport?