Friday, October 30, 2009

Det blir visst någon slags bloggflod idag, men så är det ibland. Det här handlar lite om det där med pengar som jag skrev tidigare. Frågan är: Varför påstår folk att gratisjobb brukar vara roligare/mer kreativa än betalda jobb?

Det finns någon slags sanning i reklambranschen som låter typ såhär:

1. Små kunder är roligare än stora kunder.

2. Välgörenhetskunder är roligare än kommersiella kunder.

3. Det är roligt att göra reklam för roliga produkter. Typ mode, smink, godis.

Jag kan inte påstå att något av de här påståendena stämmer för mig. Jag har jobbat med jätteföretag som Telenor och pytteföretag som Compricer. Med välgörare som Action Aid och superkommersiella typer som NetOnNet. Med roliga produkter som Dumle och tråkiga produkter som pappersmassa. Det enda sambandet mellan kunderna och arbetsglädjen är att det är helt oförutsägbart och 100% personberoende.

Det finns jätteföretag som är supersnabba och modiga. Det finns välgörenhetsorganisationer som är stockkonservativa och giriga. Det finns politik, latmaskar och idioter överallt. Och nytänkande, klokskap och visioner.

Jag tror att de här sanningarna bara lever vidare för att företagen som hamnar i roligt-lådan tjänar så mycket på det. De hoppar mellan byråer och får gratis service genom att lova kreativ frihet och annat trams. Men jag vill inte ha er kreativa frihet, jag vill hjälpa er att lösa era problem. Och intressanta problem finns på de mest oväntade ställen.

Till exempel här. Mina drömkunder just nu, utan inbördes ordning:

1. Åhléns
2. CityGross
3. Grönsaksbutiken Aubergine på Nytorgsgatan
4. Nynäshamns Kommun
5. Tidningen Filter

Vilka är dina?

3 comments:

Olle said...

Många tror att det är lättare att vinna priser för 'gratiskunder'. Men det stämmer inte alltid eftersom jurys tenderar att bedöma pro bono jobb lite hårdare. Jag upplever också att det pendlat tillbaka till att många vill göra bra reklam för 'riktiga' kunder. När man lyckas blir det dubbelt så kul. På samma sätt blir det riktigt skittråkigt när man har en gratiskund som beter sig som Unilever.

Nina said...

Håller med. Jag har aldrig upplevt att det görs bättre reklam för pro-bonokunder än för andra kunder.

Anonymous said...

Grejen med gratiskunder är att det inte har rätt att säga nej till idéer. de ska vara glada för att de får några. De kan inte komma tillbaka och säga "jättebra idé, men den landade fel internt" för då får de göra dem själva. (Förutsatt att de jobbar med bra kreatörer). På så vis kan man göra bättre jobb för gratiskunder och det är därför jag själv gillar att ha en sådan i uppdragsgivarkorgen att vila ut med mellan allt tjafs med de riktiga./Golba