Inget är så trevligt som att starta veckan med ett mått av klarsynthet. Gårdagens TED-mail innehöll den här fantastiska filmen. Rory Sutherland pratar om konsumtion, värde och reklam. Och löser typ alla världens problem på vägen.
Jag tror att Rory har helt rätt i att det är svårt att få människor att vilja konsumera mindre. Men att vi relativt lätt kan börja konsumera andra saker, sånt som varken sliter på miljö eller social rättvisa. Exemplet med Diamond Shreddies har vi ju haft uppe här på bloggen tidigare, och jag tycker inte att det blir sämre med åren.
En annan intressant grej är att trots att föredraget handlar om perception, pratar han hela tiden om beteende. Om olika vägar för att ändra beteende, där de dyra oftast är de svåra. Men problemet är ju att hjärnan tänker 95% samma tankar som igår. Det är skitsvårt att komma på preussarnas potatislösning. Det är skitenkelt att göra en reklamkampanj som berättar för folk att de ska äta mer potatis. Och så länge vi byråer tar betalt för att göra kampanjen och inte för att leverera resultaten, kommer tyvärr potatiskonsumtionen att stå still.
Sen måste man ju bara älska hans jämförelse mellan mat och sociala medier.
Kolla på filmen nu! 17 minuter har du.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
2 comments:
Rebranding the potato - genialiskt!
Riktigt bra – tack för att du uppmärksammade denna!
Post a Comment