Tuesday, October 20, 2009

300kr.se


Försäkringskassan är ansvariga för tandvårdsbidraget som varje år delas ut till alla Sveriges 20 till 29-åringar. Trots att vi har 300 kronor innestående varje år (motsvarande en gratis kontroll vartannat år) är det tydligen få av oss som utnyttjar det. Det måste vi göra något åt.

Kampanjen 300kr.se drog igång i morse klockan nio, och under fyra dagar kommer rabattcheckar från en massa olika företag att släppas var tionde minut. Skynda att fynda!

Innan kampanjen drog igång hade sajten 40 000 besök. När den öppnade inträffade den obligatoriska serverkollapsen. Människor är tydligen rätt intresserade av 300 kronor, trots allt. På tal om gårdagens TED-talk om att preception är allt, är det inte så konstigt att vi lätt kan skita i ett bidrag på 300 kronor men gå bananer över ett presentkort på samma summa. Förhoppningsvis får den här kampanjen oss att i alla fall reflektera över det.

I sin ledare i DN häromdagen tog dock Malin Siwe upp en intressant aspekt att det hela: Får statliga myndigeheter samarbeta med företag?

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det. Måste statliga myndigheter klara sig själva, eller är det viktigare att människor kollar sin syn och sköter om sina tänder? Min totala besatthet av problemlösning får mig att luta åt det senare. Vad tycker du?

16 comments:

Ludwig Jonsson said...

Intressant. Galet att eran kund Försäkringskassan och våran kund (Folktandvården) lyckats gå ut samtidigt, med samma budskap? Att vi har 300 kr tandvårdsbidrag. Vi vill att de ska användas, ni också? Hos Folktandvården.

Tycker vi gör något av det här. Hävstångseffekt?

Ludwig Jonsson said...

www.hånglamera.nu

daniel.faelt said...

Det måste ju vara det dummaste bidrag genom tiderna. Från försäkringskassans hemsida:

Du behöver alltså inte ansöka om bidraget med någon blankett, utan säger till hos tandläkaren att du vill använda ditt tandvårdsbidrag för att betala en del av kostnaden för behandlingen. Du måste använda hela bidraget vid ett tillfälle.

Varför i guds namn drar de inte bara av 300 SEK första gången på året som man besöker tandläkaren (offentlig eller privat)? Nu är alltså problemet att folk inte utnyttjar ett bidrag som de inte känner till - lösningen är väl inte att göra dem medvetna om bidraget utan att göra bidraget till en självklar del av varje persons kontakt med tandvården.

Anonymous said...

Ja, en rutten lösning som verkar otroligt kostsam för Försäkringskassan med allt jobb och skickande av checkar och skit. Det enda som behövts var att man gjorde en kampanj som berättade att de hade 300 kronors rabatt på tandläkarbesöket varje år. Tillkrånglat.

Anonymous said...

Min tandläkare hade själv koll på 300kr rabatten och fixade det. fast det var en privattandläkare där jag alltid får samma person som har hand om mina tänder och inte som folktandvården där du kan få olika gång till gång.

Johan said...

Är det såhär vi ska använda våra skattepngar? Försäkringskassan kan inte betala ut pengar i tid. Lägger flera miljarder på ett värdelöst administrations system och nu detta..

Vad är det för J'vla land vi bor i..

Nina said...

Daniel: Problemet är att folk inte går till tandläkaren alls. Eftersom de tycker att det är för dyrt. Trots att de alltså har ett bidrag som gör att det inte alls är dyrt.

Anonym 1: Intressant att du tycker att det verkar dyrt att skicka checkar, men inte dyrt att göra "en kampanj som berättar att man har 300kr". Vad tänker du då? DR? Traditionell media? Jag kan lova att båda de alternativen är betydligt dyrare.

Anonym 1 & Johan: Företagen hjälper till att finansiera kampanjen eftersom de tycker att ungas tandhälsa är viktig. Era skattepengar går säkert till mycket skit, men inte i just det här fallet.

Johan said...

Nina: Så FK lägger alltå 0.0 kr på detta? Isåfall är det okej, du råkar inte ha en källa på detta?

Mvh

Johan

charlotte.lundquist said...

Hej Johan,
Försäkringskassan lägger 0.0 kr på presentcheckarna. Det Försäkringskassan betalar är produktionen av kampanjsajten + medieutrymmet för banners.

Hälsn.
Charlotte
/produktionsledare för kampanjen på Garbergs

charlotte.lundquist said...

Och jag måste tillägga - den budget som fanns för banners och kampanjsajt hade inte räckt någonstans om vi använt "traditionella" medier. Den hade heller aldrig skapat den spridning av budskapet som vi nu fått. Helt ärligt - vi är jätte glada över det enorma gensvar vi fått med extremt tryck på sajten hela dagen, kommentarer på twitter +bloggar och pr i media.

Hälsn

charlotte

Johan said...

Charlotte Lundquist: Att FK inte betalar checkarna har jag redan försått.

Då var det som jag trodde FK, lägger alltså SKATTPENGAR på en helt (även om den är väldigt smart och välproducerad) meningslös kampanj.
Myndigheter ska enligt mig inte syssla med denna sortens reklam, eller reklam överhuvudtaget. Det är inte deras uppgift. Antar att du inte vill berätta vad budgeten ligger för denna kampanj?

Som jag nämnde i förbifarten, mycket smart reklamkampanj, även om jag inte vill betala för den ;)

Mvh

Johan

Daniel said...

Nina om man automatsikt skulle sänka avgiften vid årets första besök med 300 kronor skulle det inte vara lika dyrt för folk att gå till tandläkaren = motståndet att gå dit skulle minska. Nu missar alltså folk att utnyttja ett bidrag för att de inte känner till det och därmed upplever de att det är dyrare att gå till tandläkaren än vad det egentligen är.

Är det här ett nytt bidrag kan jag se poängen att kickstarta den med en kampanj, samtidigt förstår jag inte det orimliga i att "kunden" själv ska behöva be om rabatten. Fokus borde väl ligga på att bearbeta folktandvården och dess privata motsvarigheter för att få dem att hjälpa människor att utnyttja bidraget. Eller ännu bättre koppla det till varje patientjournal och göra det som ett automatiskt avdrag.

Är man dessutom sugen på att öka folks benägenhet att sköta sina tänder så förstår jag inte varför man bara kan "spara" bidraget i ett år - varför inte låta det ackumuleras över tiden. Det skulle minska människors tandläkarkostnader avsevärt vilket borde ge ringar på vattnet och i slutändan minska motståndet mot att gå till tandläkaren … eller så ger man bort en rabattcheck på 300 kr till synoptik, för att det är mer logiskt ….

En klok tjej sa en gång:

”Och så länge vi byråer tar betalt för att göra kampanjen och inte för att leverera resultaten, kommer tyvärr potatiskonsumtionen att stå still”

Anonymous said...

Men om nu en massa människor på detta sätt beställer sin check i avsikt att gå till tandläkaren så är det väl bra? Och detta till en låg kostnad för den som vill informera om det. Typiskt bra om ni frågar mig. Låt inte er irritation över Garbergs vrålande om att göra saker "på riktigt" gå ut över detta jobb. För det är bra.

Nina said...

Johan: Självklart har du rätt att tycka att statliga myndigheter och företag inte borde göra reklam. Men jag håller inte med dig. Jag tycker att det är viktigt att statliga organ arbetar effektivt, och smart kommunikation är för mig en del av det. Jag tror att exempelvis Systemet och Försvaret har blivit bättre organisationer av sin reklam.

Daniel: Självklart vore det bättre om de var billigare/enklare att gå till tandläkaren. Gratis vore väl allra bäst. Jag är alltid ett fan av att i så stor utsträckning som möjligt lösa problem istället för att sminka dem. Men när det gäller saker som är bestämda av riksdagen, är det rätt svårt. Och då får man lösa det problem man har i knät: Att unga människor inte vet om att de har 300 kronor i rabatt hos tandläkaren.

Anonym: Fan vad tragiskt om människor är irriterade på att göra saker på riktigt. I vilket annat yrke kan man gå till jobbet och ifrågasätta om man ska leverera juridisk rådgivning/undervisning/prinsesstårta på riktigt?

Marie K. said...

Ja, det stämmer! Man behöver inte söka detta bidrag. Jag var beredd att punga ut 650 kronor på min koll men tandläkaren mumlade något om att jag fick pengar av "kassan" så det blev inte alls lika dyrt som jag trott. Samma sak när jag skulel hämta ut min bettskena (ja, ni hörde rätt: BETTSKENA!). Den blev billigare än vad de sa att den skulle kosta :o) Hade jag vetat detta under mina fattiga studentår hade jag inte väntat till efter examen för att ta mig till tandläkaren och LÖSA PROBLEMEN med mina gnisslande tänder.

Anonymous said...

Min fantastiska (privat)tandläkare upplyste mig om att jag har rätt till ett UNGDOMS-bidrag om jag är 29 år eller under. Jag har aldrig varit så glad för att få gå till tandläkaren, både att bli klassad som ungdom när 30-årsångesten var som värst och att dessutom få tandkalaset billigare än jag trott.