Tuesday, July 31, 2007

Pride-panik på sponsringsfronten

Det verkar ha tagit fart som tusan på resume.se igen efter semestern. Nu är det Prides sponsringsansvariga, Ulrika Lahne, som enligt Resumé anklagar företag som inte sponsrar Pride för att vara homofoba. Ganska knasigt, måste jag säga. Men är det bara jag, eller känns det som att hennes citat är helt tagna ur sitt sammanhang? Verkar det inte konstigt att en såpass högt uppsatt person inom en organisation skulle häva ur sig en sån svada mot potentiella samarbetspartners? Jag misstänker att Resumé har friserat lite.

Men oavsett vad så tycker jag att det är konstigt att utgå från att man når ut till den rosa publiken genom att sponsra Pride. Trendwatching ger ganska intressanta perspektiv på det i sin senaste briefing. De ger exemepel på mer och mindre lyckade marknadsföringsförsök mot HBT-människor runt om i världen. En del grejer, som resor, funkar hur bra som helst. Annat, som mobilabonnemang, funkar inte alls. Det är väl inte så konstigt egentligen. Oavsett vem man riktar sig till måste man ju vara relevant. När man åker på en resa vill man umgås med folk man gillar. När man ringer kundtjänst skiter man i vilken sexuell läggning/dialekt/favoriträtt den som svarar har. Alltså funkar det olika bra.

Detsamma borde ju rimligtvis gälla för sponsring. Alla företag kan inte sponsra allt. Alltså måste man välja, och är man bra på det så väljer man det som ger avkastning. Så homofobt eller inte förstår jag varför Spendrups väljer att sponsra Pride och H&M väljer att låta bli.

Oj, så här mycket har jag inte tänkt på flera veckor. Nu ska vi avrunda arbetsdagen med ett glas rosévin. Må idéerna flöda!

No comments: