Monday, July 23, 2007

Och vad ska du göra på semestern?

När det gäller semesterplaner har jag ett stort hål i huvudet. Det är ungefär åtta år sedan jag hade ett helt sommarlov utan jobb. Trots det tror jag fortfarande i min enfald att sommaren är 10 veckor lång och att man hinner göra en himla massa saker.

I den här sommarens planer ingår exempelvis att jag ska lära mig vindsurfa och åka wakeboard. Jag ska vara på landet och ta det lungt och bli sådär brun och skärgårdsfräsch. Jag ska läsa massor av böcker. Om det regnar ska jag se ikapp alla filmer och tv-serier som jag har missat under året.

Det är kul att gå ut på sommaren,
så jag ska mest vara i stan och bli stammis på alla klubbar och vårda mina vänskapsrelationer och äta softa middagar med massor av rosévin. En annan bra grej med sommaren är att man hinner träffa alla sina släktingar, baka bullar, åka till IKEA och köpa grejer till lägenheten, göra de där bankärendena som aldrig blir av när man jobbar eftersom bankhelvetetet stänger klockan tre, ta dykcert och hänga lite lagom ironiskt på Sandhamn/i Båsta/Visby/Marstrand/Falsterbo.

Sen får man ju inte förringa de eviga sommarplanerna: Jag ska äntligen lära mig att uppskatta löprundor som träningsform. Jag SKA plocka fram golfklubborna från längst bak i garberoben. Jag ska äntligen sätta 360 på vattenskidor. Och så ska jag till Åre och köra downhill.

Jag ska villigt erkänna
att jag inte har gjort något av ovanstående. Jag har däremot varit i Frankrike två gånger och äntligen kommit över min fobi för att prata franska i telefon. Det var helt oplanerat, men måste väl ändå sägas vara ett hyftsat resultat. Och så har jag faktiskt druckit rosé på min balkong två gånger. Det blir antagligen minnet från sommaren 07: En restaurangbokning på franska och en efterfest.

No comments: