Friday, July 6, 2007

På nätbaserad utflykt

Intressant läsning på dagensmedia.se idag om barns medievanor. Har ägnat förmiddagen åt att infiltrera samtliga communitys på listan. Några saker slog mig:

- Jag är lite för gammal för internet. Jag fattar ärligt talat knappt hälften av vad som sägs i chattarna. Jag förfasas över generatorn för falska personnummer på hamsterpaj.net. Jag känner mig interaktiv när jag tillbringar en kvart om dagen på Facebook. Jag behöver hotta till mig rejält om jag ska kunna kommunicera med den här målgruppen.

- Tonåringar är verkligen tonåringar. Så himla... tonåriga, liksom.

- Det är sjukt mycket reklam på dessa communities. Lägg för guds skull inte en banner där!

Och så hittade jag en snyggt plåtad sajt för toleransprojektet Alla lika, alla olika. Fast innehållet känns ganska tandlöst. Att berätta att alla greker inte luktar vitlök tror jag inte är särskilt attitydförändrande. De uppenbara fördomarna är ju så väldigt mycket lättare att identiefiera och därmed också mycket mindre farliga. Mycket värre då med fördomarna man inte ens vet att man har.

No comments: