Thursday, July 3, 2008

Sex.

Ikväll har vi pratat om sex. Till byrån får vi ett gäng tidningar, och vissa av dem är till för unga tjejer och killar. Det sliter sönder mitt hjärta att läsa de här tidningarna. För de förstör unga människors bild av något som är det näst minst speciella i världen, efter att födas och dö.

Sex är en viktig del i de flesta vuxna människors liv. Det är något som nästan alla ägnar sig åt på ett eller annat sätt. Hur kan det då komma sig att de här tidningarna (jag tänker främst på Cosmopolitan, Veckorevyn, Moore, Slitz) får det att verka så svårt?

Jag skulle mest vilja ge alla femtonåringar en kram och säga att det är lugnt. För det är ett faktum att de flesta har samma åsikt om sex: det är trevligt. Och mysigt. Man gillar att känna hud mot hud. Man gillar att man får vara nära någon man tycker mycket om.

Det är inte svårt. De flesta har inga böjelser åt något speciellt håll. Killar är inte porrfilmsskadade och tjejer vill inte alltid gifta sig. Analsex är en ickefråga och hur stora bröst man har är helt oviktigt.

Det här är självklarheter för alla vuxna. Men om man är en tonåring som vill bli vuxen så är bilden så väldigt annorlunda. Jag vill bara att alla snart-vuxna-barn ska förstå det. Jag vet inte vad jag kan göra åt det. Men vi jobbar ändå i en kommunikationsbransch och ibland kanske man får möjlighet att påverka någon. Och då hoppas jag att alla jobbar för att göra sex till det det är: Trevligt. Mysigt. Och inte det minsta svårt.

Om någon skriver en till artikel på temat: Så tycker killar egentligen om sex eller Så vill hon ha det kan de vänta sig ett personligt mail från mig. Det kommer att innehålla en helt oglamorös dos verklighet. För det är det minsta jag kan göra.

2 comments:

Anonymous said...

BRA!

Anonymous said...

Himla rätt. Gud vad det är lättare nowdays när man vuxit upp.