Idag åt jag lunch med Marco som är planner och Berghs-lärare. Det visade sig att vi hade väldigt lika erfarenheter från reklamvärldens kanske mest misshandlade område: B-2-B.
Begreppet B-2-B-reklam är rätt lökigt, men det beskriver ju ganska bra vad det handlar om. Företag som ska sälja grejer till andra företag.
(Här finns plats för dig att tänka att du minsann inte tror på B2B och B2C. Det handlar ju om P2P, i slutändan är vi alla emotionella människor mm osv. Jag håller naturligtvis med. Men det är inte det inlägget handlar om. Och det finns faktiskt vissa skillnader på att kommunicera med en handfull välkända kunder och en massmarknad med många miljoner människor).
Ingen gillar B2B. Ryktet säger att det mest handlar om att skriva broschyrer som ingen läser samt åka på tryckintag för roll-ups. Jag och Marco kom snabbt överens om att det inte stämmer. Men inte nog med det: I de mest mossiga basindustriers korridorer händer det grejer just nu. Gamla familjeföretag generationskiftas. Ny teknik påverkar. Och så själva guldstjärnan: De här företagen vill bli publika. De vill inte längre skicka samma säljare med samma material till samma branschmässor. Men de har inte konsumentjättarnas klumpiga marknadsavdelningar. Den byrå som befinner sig på rätt plats vid rätt tillfälle har helst plötsligt världens chans att göra bra grejer.
Jag tror att vi de närmsta åren kommer att se allt mer intressanta idéer från företag vi aldrig har hört talas om förut.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
3 comments:
Det här är jätteintressant! Om den förändringsvilja ni känner av bland B2B är sann står vi inför en ny vår.
"Tråkiga" produkters konstiga harmoni med konversationsmedia är också påtaglig. Ett gammalt inlägg jag snubblade över nyligen tar upp bland annat "Will it blend" som tråkig produkt goes superviral. Svenske Alejandro Fuentes Bergström är en anna tråkig produkt-förespråkare som gjort mindre succé.
Parat kan det bli hur bra som helst.
B2B är oftast mycket mer utmanande och spännande - om kunden just ser nya möjligheter. Här finns oerhörda möjligheter till att jobba med nya former för digitala medier.
Håller helt med deeped - inte minst när det gäller utmaningen för en planner. "Tjusningen" med B2B ligger kanske i första hand att förstå beslutsprocessen - vem påverkar, initierar, styr och slutför besluten; vilka drivkrafter och "motivators" har dessa personer för sitt agerande och var/hur kan annonsören påverka dem.
Post a Comment