Friday, July 31, 2009

Sämst hittills

Som en boomerangeffekt av gårdagens glädjeyra över bra reklam blev jag senare på dagen knockad av motsaten. Det finns dålig reklam. Och så finns det riktigt pinsamt usel reklam. Den här gången mötte den mig i rulltrappan i tunnelbanan. Och det var tunnelbanan själv som gjorde den.

Jag är hemskt ledsen att jag inte hade en kamera med mig. Och att ingen verkar vilja ta på sig ansvaret för kampanjen heller, för jag hittar inga bilder. Så i ord:

På bilden ser vi en person som åker kollektivtrafik. Men i stället för huvud har han... en planka! I nederkant av bilden läser vi:

Betalar du när du åker kollektivt, eller låter du andra betala åt dig. Hur schysst är det?

(typ. Minns inte den exakta formuleringen, eftersom min hjärna kortslöts av meningens första frågeteckens-lösa fråga.)

Avsändaren är världens kanske mest vanskötta varumärke: SL. På deras hemsida kan man läsa hur de tänkte med kampanjen samt se den här filmen. Dock inga bilder på plankmänniskor.



Jag kan ge mig på många delar av den här kampanjen. Faktumet att man inte är en planka om man plankar utan att planka betyder något helt annat, den dåliga retuschen, copyn från helvetet, att SL argumenterar för den svenska välfärdsmodellen snarare än för sin egen affärsidé eller att man använder "att biofilmen alltid startar efter reklamen" som exempel på något man alltid kan lita på (??). Men jag nöjer mig med ett enkelt: Sluta slösa mina skattepengar på reklam som inte gör jobbet.

Vem i hela världen kan tro att det här ska påverka plankandet? Man vet ju att man plankar om man gör det. Man vet att det är ett regelbrott. Men man skiter i det. Det är precis som fildelning. (Där mitt andra favoritexempel på världens sämsta reklam finns, i kategorin mediaval: Antipiratfilmen som snurrar i början på varje lagligt förvärvad DVD-film)

Att berätta saker för människor som de redan vet är inte kommunikation. Och det som irriterar mig mest av allt är att jag skulle älska att få den här briefen på mitt skrivbord. Det hade kunnat bli så bra. Och så blev det så... sämst.

9 comments:

T.S said...
This comment has been removed by the author.
T.S said...

Underbart! Jag älskar hur SL gräver sin egen grav. Missförstå mig inte, jag är för kollektivtrafik men den är på tok för dyr.

Kalle Persson said...

Visst, men det har ju varit sämre :)

mange said...

Jag är plankare och jag fick faktiskt lite dåligt samvete över den här reklamen.

Anonymous said...

Håller med, denna reklam har verkligen fått i alla fall mig att tänka en gång till innan jag plankar.

Anonymous said...

@ Mange & Anonym

Menar ni på allvar att ni inte visste om vad plankning innebär innan ni såg den här filmen? Jeez...

Mange said...

eh, jo? Men menar fortfarande att den fungerar som en reminder. Jag vet att jag gör fel i och med att jag plankar.

Men och andra sidan vet jag att SLs priser inte är särskilt dyra om man jämför med resterande delar av världen.

Men jag säger bara vad jag kände efter att jag såg filmen. Och jag är ju helt klart målgruppen.

Anonymous said...

Tycker SL gör ett bra jobb både vad gäller verksamheten och reklamen. T ex tycker jag denna kampanj är riktigt stark och insiktsfull. Tråkigt att sprida negativitet kring detta.

Anonymous said...

Nu håller ni tyst. Kampanjen är ju ren skit, precis som Nina säger. Den saknar allt som kännetecknar bra kommunikation och bygger på tron att ett intressant problem kan lösas med en ytlig ordvitslösning med en gnällig underton. Lika lite som att man kan få unga att börja pensionsspara genom att upplysa dem om att de kommer bli gamla kan man få folk att sluta planka genom att påpeka att det är osolidariskt mot samhället./Lats