Thursday, July 30, 2009

Bäst hittills

Min bloggskugga de senaste veckorna var väldigt nära att brytas när årets hittills bästa reklamidé dök upp: Stockholm Prides How Hetero?-test. Om du inte har läst DN, Expressen, Creativity eller någon typ av social media (där det snabbt blev världens mest postade länk) de senaste veckorna kanske du har missat den. Kolla i så fall här.

Egentligen kan ju populariteten i sig få berätta att det här är jävligt bra. Gör man något intressant som människor vill ta del av, och dessutom lyckas knyta det till varumärket man ska bygga, har man man gjort ett bra jobb. Lyckas man sprida en svensk angelägenhet över hela världen har man gjort ett extra bra jobb. Men eftersom vissa lever efter principen "miljoner flugor kan inte ha fel" ska jag säga några till saker som är bra med den här idén.

1. Den använder sociala nätverk på rätt sätt. Att skapa ett Twitterkonto åt Stockholm Pride är fel. Att erbjuda en tjänst så att andra kan ha kul med sina Twitterkonton är rätt.

2. Den är pang på
. Temat för årets festival är heteronormativitet och hur det påverkar alla, oavsett sexuell läggning. Således, tjänsten. Att man gräver där man står är en passande klyscha.

3. Den ger Pride en anledning att prata. Och alla andra också.

4. Den är gjord. Och här tycker jag att 95% av credden faktiskt ligger. Kreatörerna bakom idén satt dygnet runt och skrev ner och klassificerade tusentals ord för hand för att det skulle gå att göra. När jag fick höra det var jag tvungen att ta ett varv i trädgården och sparka på kottar. Skulle jag själv har gjort det? Känner jag många som skulle ha gjort det? Jag är tveksam. Hade den här idén ens blivit av om den inte var gjord av en Berghspraktikant och en AD-assistent? Jag hoppas verkligen det. Men jag är inte helt säker på att inte alla andra är lite för lata.

Med det sagt: Ödmjuk bugning inför Kalle, Yvan, Martin och alla andra på Åkestam.Holst, Stockholm Pride och River. Spark i baken till mig själv och alla andra.

(Ja, det är lite jobbigt när lillebror smäller en på fingrarna på det här sättet. Jag får vara glad över att vara släkt med ett geni och hoppas att strålglansen smetar av sig lite på mig.)

8 comments:

Anonymous said...

Kul att idén är gjord av praktikanter precis som alla andra bra jobb från Åkestam. Ska bli lika kul som vanligt att se vem som roffar åt sig kredden.

Victor said...

@Anonym

Hmm, om Martin den jag tror är det knappast bara praktikanter inblandade.
Å andra sidan skulle jag älska att ha Martin Cedergren som praktikant på min byrå.

Victor said...

Och välkommen tillbaka från semestern Nina. Måste vara kul att träffa dina anonyma kommentatorvänner igen :)

Anonymous said...

Idén lär ju komma från praktikanter men självklart kommer det stå några 35+-are från Bromma och lägga ut texten i vanlig ordning så fort det vankas priser.

Anonymous said...

Utveckla gärna det där med praktikanter och vad för jobb som är gjorda av praktikanter på Åkestam. Det är intressant för alla att veta mer om? Vad har praktikanter gjort?

Anonymous said...

Ja ett exempel är Nezeril där idén gjordes till 100% av praktikanter från Berghs. Dock fick de påpeka detta faktum tre gånger innan de blev omnämnda i arbetsgruppen, och då bara tillsammans med andra som inte haft något med saken att göra överhuvudtaget.

Anonymous said...

Den är småbra kampanjen. Det är dock exakt samma princip som CPB hade när man plockade in ord från Facebook för VW. Att göra väldigt likt blir sällan årets bästa kampanj.

Greger said...

Nezeril? Fattar ingenting, skulle det vara en av alla de där bra kampanjer där praktikanter gjort jobbet?Kommer knappt ihåg någon Nezerilkampanj. Jag tror Kalle Åkestam är överlycklig för att få jobba Pride med Cedergren, Ullenius och de andra, och om det nu är som Nina säger att han inte bara skrivit tusentals ord utan också står bakom idén så är det väl bara att gratulera till en bra början på en lång resa. Cred får han vilket fall.