Monday, March 15, 2010
Vilket skulle bevisas.
Jättemånga byråer tänker sluta lämna in bidrag och sitta i juryn i Resumés Reklamallsvenskan. Min byrå är en av dem. Jag stöttar bojkotten fullt ut. Efter ett år i Månadens Kampanj-jury är det väldigt svårt att se hur Resumé skulle mäkta med att organisera en ännu större och tyngre reklamtävling. Jag gillar Månadens och har haft många trevliga och intressanta diskussioner där. Men att tro att det har något gemensamt med proffsigt och genomtänkt juryarbete är helt enkelt fel. Man dricker ett glas och äter en macka, pratar reklam och röstar lite på en höft. Vilket inte alls ska underskattas. Men inte heller överskattas när det gäller att visa upp vad som är Sveriges bästa reklam.
Tyvärr blir det ju dessutom smärtsamt tydligt hur knasigt det blir att belöna den bransch man bevakar. Resumé kan ju inte skriva ett ord om bojkotten utan att sätta krokben för sig själva. Det borde vara skäl nog för att fundera ordentligt på det byråerna har skrivit under på.
Här är i sin helhet, brevet som skickades till Resumé. Några tankar?
Undertecknade byråer drar sig från och med idag ur tidningen Resumés tävling “Reklamallsvenskan”. Det betyder att vi avstår från att skicka in bidrag och att vi kliver av juryarbetet. Månadens Kampanj har varit en opretentiös temperaturmätare på den kreativa standarden i svensk reklam. Den har gett duktiga yrkesmän och -kvinnor tillfälle att ses en gång i månaden och diskutera reklam. Som skolbänk för Resumés journalister ska den heller inte underskattas. Tävlingsmomentet har egentligen varit underordnat och vi har sett Månadens Kampanj som ett naturligt inslag i Resumé.
Med lanseringen av Reklamallsvenskan har Resumé nu tagit ett medvetet och radikalt steg mot ambitionen att skapa “Sveriges största kreativa reklamtävling” som ska bli “byråernas viktigaste marknadsföringskanal”. Vi ställer oss undrande inför det faktum att Resumé åtar sig att vara både branschens kritiska granskare och ”vår viktigaste marknadsföringskanal”. I sin nuvarande utformning riskerar Reklamallsvenskan dessutom att spegla reklambranschen som en kvartalsekonomi där varumärken, byråer och individer gör succé eller fiasko i månadstempo. Alltså tvärs emot allt vad långsiktighet, konsekvens och uthållighet heter.
Vår viktigaste kreativitetstävling sedan snart 50 år är Guldägget. Det är en tävling där branschen själv har både ansvar och möjlighet att påverka utformning och utveckling. Tävlingen är ständigt satt under lupp och har genom åren haft förmågan att förändras med sin tid. Inte felfritt eller utan konvulsioner, men det är så progressiv utveckling sker.
Vi kommer nu att öka vårt engagemang i utvecklingen av Guldägget. Vi kommer också undersöka om någon form av mer frekvent återkommande evenemang med aktuell reklam kan genomföras inom ramen för Sveriges Kommunikationsbyråer, med eller utan tävlingsmoment. Resumé är självklart välkommen att bevaka ett sådant evenemang om det blir verklighet. Lika självklart och kritiskt som man idag bevakar och granskar Guldägget.
Abby Norm, ACNE Advertising, ANR BBDO, CP+B Europé, DDB, DraftFCB, Forsman & Bodenfors, Farfar, Frankenstein, Fältman & Malmén, Garbergs, Great Works, Happy F&B, Hilanders, King, Le Bureau, Lowe Brindfors, Ogilvy, Saatchi & Saatchi, Scholz & Friends, Stenström/Red Cell, Storåkers McCann, SWE, The Fan Club, Valentin&Byhr, Volt, Volontaire, Åkestam Holst
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
11 comments:
Är problemet alltså att Resumé försöker göra tävlingen viktigare? Att den går ifrån att vara en lite skön grej, till att bli en riktig ”tävling”?
Jag fattar inte grejen?
Viggo har storhetsvansinne och tar sig själv på för stort allvar = byter namn på Månadens Kampanj till Reklamallsvenskan och kallar den "viktigast i Sverige". Lite löjligt, men inget att bry sig om.
Ett gäng byråer tar sig sedan på alldeles för stort allvar och drar sig ur eftersom de inte tycker att Viggo ska sätta sig på för höga hästar. Lite löjligt, men inget att bry sig om.
Har jag missat något?
@Emil - Precis. Jag är inte riktigt med på upprördheten. Är alltså grejen att reklambyråerna tycker att den journalistiska friheten hos branschtidningen numer är så fruktansvärt mycket mer hotad än vad den tidigare varit när det bara hette Månadens kampanj? Varför har det varit helt ok att skicka in bidrag då? Det är ju samma regler som innan. Samma bedömning varje månad.
Någon yppade att det skulle börja kosta pengar att vara med etc. Så kanske är det inte samma sak under nytt namn, ändå. Kanske Nina kan ge lite mer input här?
Och, btw, min ursprungliga fråga var inte ironisk.
Pelle: Ja, precis så. Det handlar om att Resumé har uttryckt att tävlingen ska bli "Sveriges viktigaste" och "byråernas viktigaste marknadsföringskanal". Och det tycker i alla fall jag inte att Månadens har varit. Så vi snackar mer än ett namnbyte.
Dessutom pratas det mycket riktigt om att Månadens ska börja kosta. Och om man ska betala för något, kan man ställa helt andra krav på produkten man köper. Precis som byråerna gör nu.
Intressant fenomen. Kommenteras på http://wp.me/pQhfl-1p
Ja, jag var också helt oironisk om nån trodde annorlunda. Varför nämns inte pengar som ett skäl till att bojkotta tävlingen? Då kan jag förstå lite grann? Sen är det väl verkligen inte så att bara för att Viggo utropar tävlingen som Sveriges viktigaste så blir den det??
@Jonas Precis!
Att Resumé ska ta betalt för att byråfolk gör juryarbete är befängt, så det är ett gott skäl att säga stopp. Men också det enda.
gud, jag blev helt chockad när jag läste om brevet, och ledsen självklart, eftersom jag under mina år på resumé hade ansvar för just månadens kampanj/reklamallsvenskan. jag är också ledsen över att det verkar förekomma så mycket rykten, och mindre fakta. att det ska börja kosta att vara med i tävlingen visste jag från början var en osanning, och det skulle de som deltar i diskussionen också veta om de hade brytt sig om att efterforska det minsta.
hur den nya reklamallsvenskan har marknadsförts kan jag inte säga något om. kanske har det verkat som att den har haft ambitioner att konkurrera ut guldägget istället för att komplettera den. olyckligt i såna fall, för under min tid såg vi alltid månadens som ett bra komplement och inget annat. att inte marknadsföra den som sveriges största reklamtävling räknat i antal bidrag när den är det skulle ju vara ett reklambrott, eller?
månadens kampanj är precis densamma till innehållet, men har ett nytt namn. det är den enda skillnaden. det kommer inte att kosta att vara med och oavsett hur den har marknadsförts så är den densamma i innehållet. så vad är då problemet?
jag tror jag vet vad det här egentligen handlar om. tävlingen har helt enkelt blivit allt viktigare för kunder och byråer. det har blivit jobbigare att placera sig dåligt. speciellt då resumé, bland annat på mitt initiativ, började att redovisa mer statistik, som t ex bästa kund och bästa kreatörer under året. något som vi såg som mervärde och rolig information för både de som deltar i tävlingen och de som läser om den. för mig verkar det som att det är där skon klämmer egentligen. att det är hur resumé redovisar tävlingen journalistiskt som brevskrivarna vill ändra på. men det kan de ju inte skriva ut då de inte vill få kritik för att vilja styra en tidnings journalistiska innehåll.
jag tyckte väldigt mycket om att hålla i avslappnade möten där reklam diskuterades med roliga och kompetenta reklammänniskor, bland annat med dig nina. det verkar som att du har tyckt det också, och väldigt många andra av dem som har suttit i mina jurys. det har jag inga tvivel om. och under min tid var det precis så jag ville ha det. det skulle vara kul och tävlingen skulle vara en bra temperaturmätare. jag kan bara hoppas att alla de som sett i mina jurys skulle ha yttrat tankarna som finns i brevet om de hade dem redan då.
slutligen tycker jag att det sorgligaste med allt det här är att dessa 20+ byråer väljer att sluta tävla, men också dra in alla sina juryledamöter veckan innan reklamallsvenskan ska dra igång på riktigt. det är väl menat som ett slag i magen på tidningen antar jag, eftersom resumé nu måste hitta 60 nya jurymedlemmar precis innan allt ska starta.
varför de som har skrivit under brevet väljer att göra detta nu vet jag inget om. men som gammal redaktör för månadens kampanj, och med god kontakt med många av de som har skrivit under brevet, blir jag uppriktigt förvånad och ledsen.
och jag eftersöker mer trovärdiga förklaringar.
Nina, är det du som står bakom detta initiativ? Om inte, vet du vem som gör det? Jag tvivlar nämligen på att 20 reklambyråchefer haft ett rundabordssamtal...
Leon: Jag har ingenting med själva initiativet att göra, men jag min stöder min byrå i beslutet att dra sig ur.
Rent praktiskt var det faktiskt precis som du inte tror. Ett antal byråer samlades och pratade ihop sig. Sen ringde de runt till fler byråer och frågade om de ville ansluta.
Post a Comment