Thursday, February 25, 2010

Klockan tickar


Bild härifrån.

Det börjar bli dags att lämna in arbetsprover till reklamskolorna. Ni är många som hör av er till mig och vill ha tips och råd. Jag tittar gärna och svarar så gott jag kan, men här är ett inlägg med lite allmänna tips och svar som jag tror att fler av er kan ha nytta av.

Hur kommer man in i reklambranschen?
Innan man söker till skolorna kan det vara bra att prova om man kommer att trivas. Genom att gå en kvällskurs på exempelvis Berghs får man lära sig grunderna och märker förhoppningsvis om man skulle trivas på skolan heltid. En annan väg är att söka jobb som ateljéassistent på någon större byrå. Då jobbar man med enklare uppgifter under ett år och får se reklamverkligheten på nära håll. Båda de här alternativen ökar också chansen för att komma in på skolorna ordentligt.

Okej, jag har redan gått en kurs eller assat ett år. Jag vet vad jag vill. Hur ska jag lyckas med arbetsproverna?

1. Gör många lösningar på uppgifterna. Bolla med kloka människor du känner.

2. Välj EN lösning på varje uppgift. Det ingår också i jobbet att kunna bedöma vad som är en bra idé.

3. Skriv en ordentlig förklaring till din lösning. Vilka insikter den bygger på, varför den är smart och hur den ska fungera.

4. Skissa ut lösningen ordentligt i photoshop/indesign. Om du söker copy ska du självklart fokusera på texten, och formen om du söker AD, men se till att skissen är så genomarbetad och tydlig i både text och form som det bara är möjligt.

5. Om lösningen innehåller flera delar, se till att du beskriver hur delarna hänger ihop.

6. Lös olika uppgifter på olika sätt. Se till att du visar upp hela din förmåga. Gör till exempel en lösning som är klassisk reklam, en som är digital, en som är händelsebaserad och en som är en tjänst eller produkt.

Fasen också. Jag gjorde allt det där och ÄNDÅ kom jag inte in. Vad ska jag göra nu??

Sura, gråt, beklaga dig, gå ut och drick öl. Sen är det bara att morska upp sig och försöka igen. Väldigt många duktiga kreatörer kom inte in på första försöket. (Första gången min duktiga kollega Sebbe sökte till Berghs gick in i järnaffären i Fagersta och köpte panel som han monterade arbetsproverna på. Året efter hade han lärt sig att det var pannå som gällde) Ring upp skolan och fråga vad du måste bli bättre på till nästa år. Sök ett till assistentjobb. Följ fler reklambloggar. Och försök igen.

Lycka till!

4 comments:

Unknown said...

Jag undrar mer, hur gör man om man över huvud taget inte kan hantera photoshop osv? jag har ett program som heter Gimp, men fortf. jag ska söka till copy, men jag har ingen som helst förmåga att få programmet att göra som jag vill....

Kalle said...

Hej Sophia!
Jag läser sista året på Berghs copylinje. Jag skulle säga att skisskvaliteten inte är superviktig, det viktiga är och kommer alltid vara idén och hantverket i sin inriktning. Vi har till och med föreläsare som förbjuder oss att presentera på annat än handskisser (och det brukar inte alltid vara snyggt). Det absolut viktigaste är att idén framgår tydligt och att du kan resonera kring den. Om du är duktig på att rita för hand eller kan montera text på en bild så räcker det långt.

Om du känner att du verkligen måste fejka till exempel en hemsida eller så, kolla Tutorials till programmen du har på Youtube. Finns en skitrolig serie som heter "You suck at Photoshop".

Lycka till!
/Kalle

Unknown said...

ahaa! hahah :D jag har gjort allt i Paint än så länge... lite för hand, men okej, så jag försöker fixa snygga för hand istället då! tack! det känns oerhört bra att veta! :D

tack tack tack!

Pontus said...

Det här är guld. Tack så mycket!