Thursday, March 27, 2008

Hur ärlig får man vara?

Just nu går en kampanj för H&M och en kampanj för Lindex och de är väldigt lika varandra. Det är en ren slump såklart. Men det intressanta tycker jag är företagens representanters kommentarer.

För naturligvis är det här ett jätteproblem för Lindex, och inget problem alls för H&M. När människor ska minnas reklam med lite oklar avsändare kopplar man ihop den med det varumärke som ligger mest tillgängligt i huvudet, vilket för de allra flesta är H&M. Alltså borde den största delen av Lindex reklaminvestering tillfalla storkonkurrenten. Hu.

Det här antar jag att Lindex reklamchef vet. Ändå säger hon att hon tycker att kampanjen är särskiljande och att den inte behöver ändras. Jag antar att det är för att inte skrämma upp investerare och andra inblandade. Så det kanske är smart. Men ändå, det låter ju så korkat. Och borde inte trovärdigheten hos ett företags chefer och att de kan sina jobb vara viktigare för investerarna än att man av en slump klev lite fel med en reklamkampanj?

Undrar jag i mitt stilla sinne.

3 comments:

Anonymous said...

Det är naturligtvis reptilhjärnan som talar hos Lindex. Man har en film rullande som är oroväckande lik den stora elefantens och man vet vem som kommer att gynnas när det kommer till varumärkesperceptionen. Därför måste man slå ifrån sig och två sina händer på bästa sätt i media. Jag menar, someones ass is on the line.

Anonymous said...

Jag har ingen aning om själva sakfrågan, jag vill bara påpeka att ordet "tronvärdig" är användbart. Att vara trovärdig är första steget, men dit man allra helst vill ta sig, det är ju upp på tronen. Att bli lite mer tronvärdig får bli veckans målsättning för min del.

Nina said...

Vissa jobbar hela sina liv för att komma upp med ett nytt klatchigt begrepp. Jag gör det helt undermedvetet.